PENERAPAN LESSON STUDY DALAM PENINGKATAN KEMANDIRIAN BELAJAR MAHASISWA MELALUI PERBANYAKAN REFERENSI DI PRODI MATEMATIKA FKIP UM GRESIK
Abstract
Permasalahan dalam pembelajaran mahasiswa tingkat pertama (semester awal) yang merupakan masa transisi sekolah ke perguruan tinggi mengalami kendala kemandirian dalam belajarnya. Tujuan penelitian ini untuk meningkatkan aktivitas dan capaian belajar mahasiswa pada mata kuliah Landasan Pendidikan menggunakan Lesson study melalui perbanyakan referensi. Penelitian ini merupakan jenis Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research) yang dilaksanakan dengan Lesson study. Penelitian Tindakan Kelas dilaksanakan dalam 4 siklus Hasil penelitian menunjukkan bahwa kesiapan/modalitas yang dimiliki mahasiswa telah mulai tampak pada siklus kedua, termasuk kesiapan belajar karena nampaknya telah adaptifnya mahasiswa terhadap pemakaian strategi yang digunakan dosen, kondisi ini semakin meningkat pada sikulus ketiga dan keempat. Perbanyakan referensi yang digunakan sebagai sumber belajar pada siklus ketiga membuat capaian belajar mahasiswa secara bertahap menujukkan peningkatan walau belum pada kondisi ideal. Penggunaan referensi yang berasal dari internet semakin mendominasi pada siklus keempat. Pada siklus ketiga dan berlanjut keempat, semakin banyak perubahan pada diri mahasiswa dalam kerangka belajarnya terutama dalam proses presentasi hasil dan diskusi. Sampai dengan siklus keempat, kami baru dapat menampilkan fakta kuatitatif dari capaian belajar dan belum secara kualitatif penguasaan pengetahuan dapat dilihat secara baik. Walaupun demikian Secara kuantitas cukuplan sementara ini menampakkan pertumbuhan jumlah mahasiswa yang aktif dan menggunakan buku sebagai dasar pengetahuannya, diasumsikan telah terjadinya peningkatan kemandirian belajar yang ujung ujungnya sampai pada capaian belajar mahasiswa secara hakiki. Didapatinya fakta peningkatan kesiapan/modalitas yang dimiliki mahasiswa karena kesadaran yang meningkat dan berangsur hilangnya ketergantungan yang berlebihan pada dosen, kesiapan belajar juga lebih baik secara kuantitas mahasiswa di kelas, enjoy dan tidak kaku dalam presentasi hasil diskusi kelompok terdorong kesiapan pengetahuan awal yang dimiliki bersumber dari penambahan referensi yang digunakan sebagai sumber belajar.
Downloads
License and Copyright Agreement
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
Copyright
Authors who publish with DIDAKTIKA: Jurnal Pemikiran Pendidikan agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Licensing for Data Publication
Open Data and Software Publishing and Sharing
The journal strives to maximize the replicability of the research published in it. Authors are thus required to share all data, code or protocols underlying the research reported in their articles. Exceptions are permitted but have to be justified in a written public statement accompanying the article.
Datasets and software should be deposited and permanently archived inappropriate, trusted, general, or domain-specific repositories (please consult http://service.re3data.org and/or software repositories such as GitHub, GitLab, Bioinformatics.org, or equivalent). The associated persistent identifiers (e.g. DOI, or others) of the dataset(s) must be included in the data or software resources section of the article. Reference(s) to datasets and software should also be included in the reference list of the article with DOIs (where available). Where no domain-specific data repository exists, authors should deposit their datasets in a general repository such as ZENODO, Dryad, Dataverse, or others.
Small data may also be published as data files or packages supplementary to a research article, however, the authors should prefer in all cases a deposition in data repositories.