Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Ditinjau dari Kecemasan Matematis dalam Menyelesaikan Soal Cerita SPLTV

Authors

  • Ayunda Nova Millania Universitas Muhammadiyah Gresik
  • Nur Fauziyah Universitas Muhammadiyah Gresik

DOI:

https://doi.org/10.30587/didaktika.v30i2.7761

Keywords:

Kemampuan pemecahan masalah matematis, Kecemasan matematis

Abstract

Mathematical anxiety is one condition that can hinder the learning process. This research aims to describe students' abilities in solving mathematical problems as viewed from low, medium, and high levels of mathematical anxiety. The method used in this research is qualitative descriptive. The subjects used are 3 students from class X of Muhammadiyah 1 High School in Gresik, selected based on low, medium, and high levels of mathematical anxiety. The data collection techniques used are a mathematical anxiety questionnaire, problem-solving ability tests with story problems on linear equations, and interviews. The data analysis techniques in this study are data reduction, data presentation, and conclusion. The results of this study indicate that students with low mathematical anxiety are able to meet the indicators of mathematical problem-solving according to Polya's steps, which are understanding the problem, planning the solution, solving the problem, and checking back. Students with moderate mathematical anxiety are only able to meet two indicators, namely understanding the problem and planning the solution. Then, students with high mathematical anxiety are unable to meet all the indicators of mathematical problem-solving skills.

References

Ahmad, G., Akbar, M., Diniyah, A. N., Akbar, P., Nurjaman, A., Bernard, M., & Siliwangi, I. (2018). ANALISIS KEMAMPUAN KEMAMPUAN PENALARAN DAN SELF CONFIDENCE SISWA SMA DALAM MATERI PELUANG. Journal On Education P, 1(1), 14–21.
Ameylia, T., & Kurniasih, M. D. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Logis Matematis Ditinjau dari Kecemasan Matematika pada Pembelajaran Luring Pasca Pandemi. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 7(2), 299. https://doi.org/10.30998/jkpm.v7i2.13602
Anita, N., Rahmawati, A., & Asriningsih, T. M. (2019). Pemecahan Masalah Matematika Siswa Ditinjau Dari Tingkat Kecemasan Matematika. Prosiding Seminar Nasional Integrasi Matematika Dan Nilai Islami, 3(1), 206–211.
Apriyani, F., & Imami, A. I. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Pada Siswa SMK Ditinjau Dari Kecemasan Matematika. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(1), 236–246. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1973
Auliya Risma. (2016). KECEMASAN MATEMATIKA DAN PEMAHAMAN MATEMATIS. Jurnal Formatif, 12–22.
Aunurrofiq, M., Iwan Junaedi, dan, & Negeri Semarang, U. (2017). Unnes Journal of Mathematics Education Research Kecemasan Matematik Siswa dalam Menyelesaikan Soal-Soal Pemecahan Masalah SMA N 12 Semarang, Indonesia 2. UJMER, 6(2), 157–166. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujmer
Badan Standar Nasional (BSNP). (2013). Paradigma Pendidikan Abad XXI (Mungin Eddy Wibowo & dkk, Eds.; 1st ed., Vol. 8).
Baskorowati Heni. (2020). STUDI KASUS: ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA MATEMATIKA MATERI SISTEM PERSAMAAN LINEAR TIGA VARIABEL DI SMA NEGERI 1 CERME Heni Baskorowati Pradnyo Wijayanti. MATHEdunesa Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9.
Ferdiyansyah, M. (2015). Dasar penelitian kualitatif. Penerbit Herya Media.
Hakim, R. N., Adirakasiwi, A. G., Karawang, U. S., Ronggo Waluyo, J. H., Timur, T., Karawang, K., & Barat, J. (2021a). ANALISIS TINGKAT KECEMASAN MATEMATIS SISWA SMA. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(4). https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.809-816
Hakim, R. N., Adirakasiwi, A. G., Karawang, U. S., Ronggo Waluyo, J. H., Timur, T., Karawang, K., & Barat, J. (2021b). ANALISIS TINGKAT KECEMASAN MATEMATIS SISWA SMA. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(4). https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.809-816
Hidayat, W., & Ayudia, D. B. (2019). KECEMASAN MATEMATIK DAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMA. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 205–214.
Himawan, R. F., & Sulaiman, R. (2021). ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN PERMASALAHAN MATEMATIKA MENURUT TEORI POLYA DITINJAU BERDASARKAN KECEMASAN MATEMATIKA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 10(1).
Ikhsan, M. (2019). PENGARUH KECEMASAN MATEMATIS TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA. In Jurnal Pendidikan Matematika (Vol. 2, Issue 1).
Indiana Marethi. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa: Ditinjau Dari Kategori Kecemasan Matematika. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 4(1), 24–32.
Lestari, H., Fitriza, R., Studi Tadris Matematika, P., & Tarbiyah dan Keguruan, F. (2020). PENGARUH KECEMASAN MATEMATIKA (MATHEMATICS ANXIETY) TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH PESERTA DIDIK KELAS VII MTs. http://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/matheduca
Made Suarjana, I., Pt Nanci Riastini, N., & Gst Yudha Pustika, I. N. (2017). Penerapan Pendekatan Kontekstual Berbantuan Media Konkret Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar. In International Journal of Elementary Education (Vol. 1, Issue 2).
Mahmood, S., & Khatoon, T. (2011). Development and Validation of the Mathematics Anxiety Scale for Secondary and Senior Secondary School Students. British Journal of Arts and Social Sciences, 2(2), 2046–9578. http://www.bjournal.co.uk/BJASS.aspx
Maisyaroh Agsya, F., Roza, Y., & Riau, U. (2019). ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DITINJAU DARI MOTIVASI BELAJAR SISWA MTS. Symmetry | Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 4.
Phonapichat, P., Wongwanich, S., & Sujiva, S. (2014). An Analysis of Elementary School Students’ Difficulties in Mathematical Problem Solving. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 3169–3174. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.728
Risa Anida, F., Maslihah, S., & Aunur Rohman, A. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Analitis Ditinjau dari Kecemasan Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita SPLTV.
Risma, A., & Isnarto, &hidayah. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Langkah Polya. Prosiding Seminar NasionalPascasarjana UNNES SEMINAR NASIONAL PASCASARJANA.
Rizki, F., Rafianti, I., & Marethi, I. (2019). Pengaruh Kecemasan Matematika terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa di SMA. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 11. https://doi.org/10.30656/gauss.v2i2.1750
Rusvi, A. N. (2024). Analysis of Problem-Solving Abilities Based on Student Proficiency Levels in D Phase. Didaktika: Jurnal Pemikiran Pendidikan, 30(2), 173–190. https://doi.org/10.30587/didaktika.v30i2.7759
Sakarti, H., Prof, J., Hadari, H., & Pontianak, N. (2018). HUBUNGAN KECEMASAN DAN KEMAMPUAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN MASALAH MATEMATIKA. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains (JPIS), 7(1), 28–41.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.
Utami, A. H., & Warmi, A. (2019). Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Sesiomadika.
Utami, R. W., & Wutsqa, D. U. (2017). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika dan self-efficacy siswa SMP negeri di Kabupaten Ciamis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(2), 166. https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i2.14897

Downloads

Published

2024-09-30

How to Cite

Millania, A. N., & Fauziyah, N. (2024). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Ditinjau dari Kecemasan Matematis dalam Menyelesaikan Soal Cerita SPLTV. DIDAKTIKA : Jurnal Pemikiran Pendidikan, 30(2), 202–213. https://doi.org/10.30587/didaktika.v30i2.7761

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >> 

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.