Penerapan Model PBL Berbantuan Geogebra Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas VII UPT SMPN 10 Gresik
DOI:
https://doi.org/10.30587/didaktika.v29i2.6514Keywords:
keaktifan belajar, PBL, GeogebraAbstract
Peserta didik terlihat pasif ketika pembelajaran khususnya pembelajaran matematika. Peserta didik cenderung tidak semangat saat belajar. Tujuan penelitiaan adalah untuk mengetahui peningkatan keaktifan belajar peserta didik dengan menerapkan model PBL berbantuan GeoGebra. Jenis penelitian ini penelitian tindakan kelas (PTK) dan dilaksanakan di UPT SMPN 10 Gresik di kelas VII F TA 2022/2023 yang berjumlah 32 peserta didik. Ada 4 tahapan dalam penelitian ini antara lain perencanaan (plan), pelaksanaan (do), observasi dan refleksi (see), dimana akan dihentikan jika keaktifan belajar meningkat dan indikator yang ditetapkan yaitu jumlah peserta didik kategori cukup dan aktif sebanyak lebih besar atau sama dengan 80%. Hasil penelitian diperoleh peningkatan keaktifan belajar, mulai dari pra siklus sebesar 43.8% dengan kategori kurang. Lalu pada siklus I sebesar 65,45% dengan kategori cukup aktif serta siklus II diperoleh rata-rata sebesar 69,12% dalam kategori cukup aktif. Pada siklus II jumlah peserta didik dalam kategori cukup atif dan aktif sebanyak 87.1% dan hal tersebut sudah sesuai dengan yang diinginkan dalam penelitian. Sehingga dari penelitian ini bisa ditarik kesimpulan bahwa penerapan model PBL berbantuan GeoGebra bisa meningkatakan keaktifan belajar peserta didik kelas VII F UPT SMPN 10 Gresik
References
Anwar, A. (2007). Media Pembelajaran. Pekanbaru: Suska Press.
Arsyaf, F. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Menggunakan Software Geogebra untuk Meningkatkan Belajar Matematika Siswa Kelas X MIPA2 SMA Negeri 10 Pekanbaru T.A 2019/2022. Universitas Islam Riau.
Hotimah, H. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, 7(3), 5. https://doi.org/10.19184/jukasi.v7i3.21599
Juliawan, D. (2012). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Pemahaman Konsep dan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 2 Kuta Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 1–17.
Jurotun, J. (2017). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model PBL- STAD berbantuan Geogebra Materi Program Linier Kelas XI MIPA. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 8(1), 35–46. https://doi.org/10.15294/kreano.v8i1.5969
Kunandar. (2008). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Jakarta Pers.
Kurnianingtyas, L. Y., & Nugroho, M. A. (2012). Implementasi Strategi Pembelajaran Kooperatif Teknik Jigsaw Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Akuntansi Pada Siswa Kelas X Akuntansi 3 Smk Negeri 7 Yogyakarta Tahun Ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10(1), 66–77. https://doi.org/10.21831/jpai.v10i1.922
Maktun, P., Mawardi, & Wardani, K. W. (2018). Penerapan Model Problrm Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Dan Hasil Belajar Tema 8 Kelas V. Prosiding Seminar Nasional Hari Pendidikan Nasional. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan. Universitas Kristen Satya Wacana, 482–487.
Marini, O., Alam, A. K., & Sulistiawati. (2016). Jurnal Matematika Kreano. Jurnal Pendidikan Matematika UNNES, 7(1).
Mu’alimin, & Cahyadi, R. A. H. (2014). PENELITIAN TINDAKAN KELAS Teori dan Praktik. Pasuruan: Ganding.
Pamungkas, A. D., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Pada Siswa Kelas 4 Sd. NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 287–293. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v3i1.268
Prasetyo, A. D., & Abduh, M. (2021). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Model Discovery Learning Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1717–1724. Retrieved from https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/991
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 1707–1715.
Putri, R. E., Marzal, J., & Simatupang, G. M. (2014). DESAIN MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN SOFTWARE CABRI 3D DAN ADOBE FLASH PADA MATERI POKOK BANGUN RUANG KUBUS DAN BALOK DI KELAS VIII SMP NEGERI 7 KOTA JAMBI. Pendidikan Matematika FKIP Universitas Jambi.
Rahmawati, E. D. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI) Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Sosiologi Pada Siswa Kelas X 3 SMA Negeri Colomadu Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(1), 195.
Supriadi, N. (2015). Pembelajaran Geometri Berbasis Geogebra Sebagai Upaya Meningkatkan Komunikasi Matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 99–109.
Suryawan, I. P. P. (2019). Media Pembelajaran Matematika Berbasis Lectora Inspire Dengan Pendekatan Saintifik. Jurnal Santiaji Pendidikan, Volume 9, Nomor 2, Juli 2019, 9, 177–188.
Suryawan, I. P. P., & Permana, D. (2020). Media Pembelajaran Online Berbasis Geogebra sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika. Prisma, 9(1), 108. https://doi.org/10.35194/jp.v9i1.929
Widianto, E. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Journal of Education and Teaching, 2(2), 213. https://doi.org/10.24014/jete.v2i2.11707
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
License and Copyright Agreement
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
Copyright
Authors who publish with DIDAKTIKA: Jurnal Pemikiran Pendidikan agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Licensing for Data Publication
Open Data and Software Publishing and Sharing
The journal strives to maximize the replicability of the research published in it. Authors are thus required to share all data, code or protocols underlying the research reported in their articles. Exceptions are permitted but have to be justified in a written public statement accompanying the article.
Datasets and software should be deposited and permanently archived inappropriate, trusted, general, or domain-specific repositories (please consult http://service.re3data.org and/or software repositories such as GitHub, GitLab, Bioinformatics.org, or equivalent). The associated persistent identifiers (e.g. DOI, or others) of the dataset(s) must be included in the data or software resources section of the article. Reference(s) to datasets and software should also be included in the reference list of the article with DOIs (where available). Where no domain-specific data repository exists, authors should deposit their datasets in a general repository such as ZENODO, Dryad, Dataverse, or others.
Small data may also be published as data files or packages supplementary to a research article, however, the authors should prefer in all cases a deposition in data repositories.