PENINGKATAN KEAKTIFAN PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN MELALUI GUIDED DISCOVERY LEARNING
Abstract
Matematika merupakan pengetahuan yang sangat dibutuhkan oleh pengetahuan
lain untuk berkembang. Matematika merupakan pengetahuan yang paling efektif untuk
mengembangkan kognisi seseorang, karena objeknya yang abstrak dan hanya ada dalam
pikiran manusia. Matematika diajarkan di setiap tingkat sekolah. Namun kenyataannya
masih banyak peserta didik yang kurang berminat dengan pelajaran matematika, seperti
yang terjadi di SMP Muhammadiyah 1 Gresik. Sebagian besar peserta didik masih kurang
aktif dalam pembelajaran. Mereka masih menganggap matematika merupakan
pembelajaran yang penuh dengan perhitungan yang sulit untuk dipahami. Pembelajaran
yang dilaksanakan di SMPM 1 Gresik masih menggunakan metode ceramah dan
kurangnya penggunaan media pembelajaran yang bervariasi, hal ini juga menjadi faktor
penyebab peserta didik merasa jenuh dalam pembelajaran matematika. Untuk
menyelesaikan permasalahan ini diperlukan upaya dengan menerapkan pembelajaran
yang mampu menjadikan seluruh siswa aktif mengkonstruk sendiri konsep atau rumus
dalam matematika. Metode guided discovery learning (pembelajaran penemuan
terbimbing) merupakan salah satu metode yang sesuai untuk mengatasi permasalahan di
atas. Untuk mendukung supaya peserta didik lebih aktif lagi diperlukan media
pembelajaran dan LKS yang menjadi guided dalam proses penemuan. Berdasarkan latar
belakang di atas maka dalam penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan
keaktifan peserta didik melalui guided discovery learning.
Jenis penelitian ini adalah CAR (Classroom Action Research) dengan 4 siklus
melalui kegiatan lesson study. Data yang dalam penelitian ini adalah data keaktifan peserta
didik selama dalam proses pembelajaran dengan menggunakan metode guided discovery
learning. Data tersebut diambil selama proses pembelajaran berlangsung melalui kegiatan
observasi kelas. Instrumen yang digunakan adalah lembar observasi keaktifan peserta
didik dalam pembelajaran.
Hasil penelitian ini adalah melalui guided discovery learning didapatkan peningkatan
keaktifan peserta didik pada setiap siklus. Keaktifan yang dimaksud adalah keaktifan
peserta didik dalam: (1) aktivitas pada saat memahami LKS, (2) aktivitas dalam melakukan
pengamatan/percobaan dengan menggunakan media, (3) aktivitas dalam menemukan
konsep/rumus, (4) aktivitas dalam mempresentasikan hasil diskusi, (5) aktivitas dalam
menanggapi presentasi.
Downloads
License and Copyright Agreement
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
Copyright
Authors who publish with DIDAKTIKA: Jurnal Pemikiran Pendidikan agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Licensing for Data Publication
Open Data and Software Publishing and Sharing
The journal strives to maximize the replicability of the research published in it. Authors are thus required to share all data, code or protocols underlying the research reported in their articles. Exceptions are permitted but have to be justified in a written public statement accompanying the article.
Datasets and software should be deposited and permanently archived inappropriate, trusted, general, or domain-specific repositories (please consult http://service.re3data.org and/or software repositories such as GitHub, GitLab, Bioinformatics.org, or equivalent). The associated persistent identifiers (e.g. DOI, or others) of the dataset(s) must be included in the data or software resources section of the article. Reference(s) to datasets and software should also be included in the reference list of the article with DOIs (where available). Where no domain-specific data repository exists, authors should deposit their datasets in a general repository such as ZENODO, Dryad, Dataverse, or others.
Small data may also be published as data files or packages supplementary to a research article, however, the authors should prefer in all cases a deposition in data repositories.