Pengaruh Pendekatan Metaphorical Thinking Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Distance
DOI:
https://doi.org/10.30587/postulat.v1i1.1777Keywords:
Mathematics, metaphorical thinking, learning approachAbstract
Mathematics should be studied systematically and regularly and it must be presented with a clear structure, therefore an appropriate learning approach is needed. One approach to learning in mathematics is metaphorical thinking. This approach can encourage students to think metaphors to understand a mathematical concept. This study aims to determine the effect of the metaphorical thinking approach on understanding mathematical concepts. This type of research is experimental. Research subjects class VIII-E and VIII-F in MTs Negeri 2 Lamongan. The research instrument used to measure understanding of mathematical concepts in the material Surface Area of Flat Side Space is in the form of description. The results showed that students' understanding of mathematical concepts using the metaphorical thinking approach (experimental class) was better than students who used the deductive learning approach (control class). Data analysis used two independent samples t-test which showed a sig value of 0.011 <α = 0.05, then reject Ho. Thus the learning of mathematics in the material Surface Area Build Flat Side Space by using the metaphorical thinking approach affects the understanding of students' mathematical concepts
References
Afrilianto, M. 2014. Pendekatan Metaphorical Thinking Untuk Meningkatkan Kemampuan Kompetensi Strategis Matematis Siswa SMP . Prosiding. 1.
Amin, Siti M. 2001. Model Deduktif. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya
Bani, Asmar. 2011. Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Matematik Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Pembelajaran Penemuan Terbimbing, SPS UPI, Bandung. (1).
Budiharti, Rini. 2000. Strategi Belajar Mengajar. Surakarta : UNS Press
Carreira, S. 2001. Where There’s a Model, There’s a Metaphor: Metaphorical Thinking in Students’ Understanding of a Mathematical Model. An International Journal MathematicalThinking and Learning. 3(4): 261–287.
Depdiknas. 2006. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi. Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah.
Erdogan, Ahmet, dkk. 2014. Mathematics Teacher Candidates’ Metaphors about the Concept of “Mathematics”, International Journaln of Education in Mathematics Science and Technology. 2(4): 289-299.
Hendriana, H. 2012. Pembelajaran Matematika Humanis dengan Metaphorical Thinking Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Infinity. 1(1).
Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Hidayat, W. 2017. Metaphorical Thinking Learning and Junior High School Teachers’ Mathematical Questioning Ability. JME, 8(1): 55-64.
Herawati, O. D., Siroj, R., & Basir, H. M. 2010. Pengaruh Pembelajaran Problem Posing Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 6 Palembang. Jurnal Pendidikan Mtematika.4(1).
Holyoak, KJ, & Thagard, P. 1995. Mental leaps: Analogy in creative thought . Cambridge, MA: MIT Press.
Hudoyo, Herman. 1988. Mengajar Belajar Matematika. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.
Kilpatrick, J., Swafford, J., & Findell, l. 2001. Adding It Up: Helping Children Learn Mathematics. America: National Academy of Sciences.
Lefudin. 2017. Belajar dan Pembelajaran.Yogyakarta: CV Budi Utama.
86
Ani Adella Rafita1, Sri Suryanti2: Pengaruh Pendekatan Metaphorical Thinking …
Lesmana, L. A., Hidayat, W., & Rohaeti, E. E. 2018. Meningkatkan Kemampuan Generalisasi Matematik dan Kepercayaan Diri Siswa SMP dengan Pendekatan Metaphorical Thinking. JPMI. 1(5).
Murizal, A., Yarman, & Yerizon. 2012. Pemahaman Konsep Matematis Dan Model Pembelajaran Quantum Teaching. Jurnal Pendidikan Matematika. 1(1).
Nunez, R. 2000. Mathematical Idea Analysis: What Embodied Cognitive Science can Say about the Human Nature of Mathematics. Proceedings of PME. 1.
Nurhikmayati, I. 2017. Pembelajaran dengan Pendekatan Metaphorical Thinking Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Matematis Siswa SMP. THEOREM, 42-50.
Pugh, S. L., Hicks, J. W., Davis, M., & Venstra, T. 1992. Bridging to A Teacher's Guideto Metaphorical Thinking. Urbana: ERIC Clearinghouse on Reading and Communication SkillsIndiana University, Smith Research Center, National Council of Teachers of English.
Rusman. 2017. Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencan
Sagala, Syaiful. 2009. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Samosir, Katrina. 1997. Studi Perbandingan Hasil Belajar Matematika dengan Menggunakan Pendekatan Induktif dan Pendekatan Deduktif Para Siswa Kelas II SMA Negeri 3 Medan. h. 8081.
Sanjaya, Wina. 2008. Kurikulum dan Pembelajaran Teori dan Praktek Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: kencana Prenada Media Group.
Sariningsih, Ratna. 2014. Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP. Infinity. 3(2).
Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Susanto, A. 2015. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Prenadamedia Group, Jakarta
Van de Walle, J. A. 2008. Pengembangan Pengajaran Sekolah Dasar dan Menengah Matematika. Erlangga, Jakarta
W. Gulo. 2008. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Grafindo.
Wardhani, Sri. 2008. Analisis SI dan SKL Mata Pelajaran Matematika SMP/MTs untuk Optimalisasi Tujuan Mata Pelajaran Matematika. Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika.
87
Postulat: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika
Winarso, Widodo. 2014. Membangun Kemampuan Berfikir Matematika Tingkat Tinggi Melalui Pendekata nInduktif, Deduktif dan Induktif-Deduktif Dalam Pembelajaran Matematika. EduMa. 3(2).