Analisis Kemampuan Berpikir Analitis Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Numerasi

Authors

  • Siti Nur Hidayah Universitas Muhammadiyah Gresik
  • Nur Fauziyah Prodi Pendidikan Matematika, Universitas Muhammadiyah Gresik, Indonesia
  • Sri Suryanti Prodi Pendidikan Matematika, Universitas Muhammadiyah Gresik, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30587/postulat.v4i1.6099

Keywords:

Ability, Analytical Thinking, Numeracy.

Abstract

Analytical thinking is the ability to analyze or solve problems by combining information to solve problems. This study aims to determine students' analytical thinking skills in solving numeracy problems. The subjects of this study were all students of class VIII-A at MTs Bustanul Arifin Domas Menganti, this study used a descriptive quantitative method. The instrument used is a description test with 3 questions. Based on the results of the research, it is known that students' analytical thinking skills in solving numeracy questions are in the medium category. 73.53%, and there are 7 students in the low category with a percentage of 20.59%.

References

Arifin, Z. (2017). Mengembangkan Instrumen Pengukur Critical Thinking Skills Siswa pada Pembelajaran Matematika Abad 21. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics, 1(2), 92–100.
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Rineka Cipta.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik (Edisi Revisi). PT. Rineka Cipta.
Asis, A., Muchtadi, M., & Risalah, D. (2021). Berpikir Analitik dalam Menyelesaikan Masalah Matematis Informasi Terbatas Materi Himpunan pada Siswa Kelas VII SMPN 2 Teriak. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 4(4), 299. https://doi.org/10.24014/juring.v4i4.14202
Ate, D., & Lede, Y. K. (2022). Analisis Kemampuan Siswa Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal Literasi Numerasi. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 472–483. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1041
Baharuddin, M. R., Sukamti, & Christy. (2021). Deskripsi Kemampuan Numerasi Siswa dalam Menyelesaikan Operasi Pecahan. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika , 6(Vol. 6 No. 2 (2021): Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika), 90–101.
Effendi, D., & Wahidy, A. (2018). Pemanfaatan Teknologi dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21. AS-SALAM Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Keislaman, 1(1), 101–115.
Effendi, K. N. S., & Aini, I. N. (2018). Pelatihan Penyusunan Lembar Kerja Siswa (LKS) Bagi Guru Matematika SMP di Telukjambe, Karawang. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 3(1), 45–52. https://doi.org/10.30653/002.201831.38
Eka, I., Irawan, E., Ekapti, R. F., & Faizah, U. N. (2021). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Peningkatan Keterampilan Berpikir Analitis. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(2), 108–117. https://doi.org/10.21154/jtii.v1i2.142
Fitriani, F., Wirawan Fadly, & Ulinnuha Nur Faizah. (2021). Analisis Keterampilan Berpikir Analitis Siswa pada Tema Pewarisan Sifat. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(1), 55–67. https://doi.org/10.21154/jtii.v1i1.64
Kemendikbud. (2021). Direktorat Sekolah Menengah Pertama Inspirasi Pembelajaran yang Menguatkan Numerasi. www.ditsmp.kemendikbud.go.id: https://ditsmp.kemdikbud.go.id/pengembangan-materi-penguatan-numerasi-dalam-pembelajaran-matematika/
Khomariah, N., Zawawi, I., & Srisuryanti. (2022). Analisis kemampuan literasi numerasi peserta didik smp ditinjau dari pola pikir matematis. Aksioma: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 13(3), 381–391.
Krathwohl, D. R., & Anderson, L. W. (2010). Merlin C. Wittrock and the revision of bloom’s taxonomy. Educational Psychologist, 45(1), 64–65. https://doi.org/10.1080/00461520903433562
Lestari, D. I., & Projosantoso, A. K. (2016). Pengembangan media komik IPA model PBL untuk meningkatkan kemampuan berfikir analitis dan sikap ilmiah. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2), 145. https://doi.org/10.21831/jipi.v2i2.7280
Mahmud, M. R., & Pratiwi, I. M. (2019). Literasi Numerasi Siswa dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 69–88. https://doi.org/10.22236/KALAMATIKA.vol4no1.2019pp69-88
Mahyastuti, I., Dwiyana, D., & Hidayanto, E. (2021). Kemampuan Berpikir Analitis Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 8(1), 1–6. https://doi.org/10.21831/jpms.v8i1.19644
Prawita, W., Prayitno, B. A., & Sugiyarto. (2019). Effectiveness of a Generative Learning-Based Biology Module to Improve the Analytical Thinking Skills of the Students with High and Low Reading Motivation. International Journal of Instruction, 12(1), 1459–1476.
Qomariya, Y., Muharrami, L. K., Hadi, W. P., & Rosidi, I. (2018). Profil Kemampuan Berpikir Analisis Siswa SMP Negeri 3 Bangkalan dengan Menggunakan Metode Pictorial Riddle dalam Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Natural Science Education Research, 1(1), 9–18. https://doi.org/10.21107/nser.v1i1.4172
Rahmah, N. (2018). Hakikat Pendidikan Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v1i2.88
Rutherford, A. (2022). Mathematical Thinking. ARB Publications.
Sholehah, M., Wisudaningsih, E. T., & Lestari, W. (2022). Analisis Kesulitan Siswa SMA dalam Menyelesaikan Soal Asesmen Kompetensi Minimum Numerasi Berdasarkan Teori Polya. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 65–73.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan). Alfabeta.
Sulastri, S., & Pertiwi, F. N. (2020). Problem Based Learning Model Through Constextual Approach Related with Science Problem Solving Ability Of Jnior High School Students. INSECTA: Integrative Science Education and Teaching Activity Journal, 1(1), 50. https://doi.org/10.21154/insecta.v1i1.2059
Syahputra, E. (2018). Pembelajaran abad 21 dan Penerapannya di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional SINASTEKMAPAN (E-Journal), 1, 1276–1283.
Syavarizca, D., & Sumaji. (2021). Kajian HOTS (High Order Thinking Skill) dan Kaitannya dengan Berpikir Analitis. EKSAKTA: Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran MIPA, 6(1), 1–11.

Downloads

Published

2023-07-21

How to Cite

Hidayah, S. N., Fauziyah, N., & Suryanti, S. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Analitis Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Numerasi. Postulat : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 4(1), 83–95. https://doi.org/10.30587/postulat.v4i1.6099

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>