Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP Materi Geometri Ditinjau Gaya Kognitif Dan Tingkat Berfikir Geometri Van Hiele
DOI:
https://doi.org/10.30587/postulat.v5i1.7583Keywords:
Mathematical Reasoning, Cognitive Field Dependent, Cognitive Field Independent, Geometry, Penalaran Matematis, Kognitif Field Dependent, Kognitif Field Independent, GeometriAbstract
Abstract
Studying geometry can develop the ability to reason or think logically to solve problems related to shape statements, size, relative position of images, and the nature of space. Mathematical reasoning is students' thinking power in concluding and is the highest mathematical cognitive domain. Middle school-level students need help in mathematical reasoning at the conclusion-drawing stage. Qualitative descriptive research to describe the mathematical reasoning abilities of junior high school students. The research subjects for class VIII A UPT SMP Negeri 22 Gresik consisted of three field-dependent cognitive style students and three field-independent cognitive style students. Analysis of research data from the results of written tests and interviews with mathematical reasoning instruments on congruence and similarity of flat shapes and the Van Hiele Geometry Test. The results of research on the relationship between stages of geometric thinking levels and indicators of mathematical reasoning ability of two level 1 students, visualization meets three indicators; two analysis level 2 students met three indicators; and two level 3 students of informal deduction abstraction met five indicators. The average mathematical reasoning ability of the five indicators only provides reasons for several solutions and cannot check the validity of an argument and draw appropriate conclusions.
Abstrak
Mempelajari geometri dapat menumbuh kembangkan kemampuan dalam bernalar atau berpikir logis memecahkan masalah berkaitan dengan pernyataan bentuk, ukuran posisi relatif gambar, dan sifat ruang. Penalaran matematis adalah daya pikir siswa dalam menarik kesimpulan sesuatu dan ranah kognitif matematis paling tinggi. Siswa tingkat Sekolah Menengah Pertama kesulitan dalam penalaran matematis pada tahapan penarikan kesimpulan. Penelitian deskriptif kualitatif dengan tujuan mendeskripsikan kemampuan penalaran matematis siswa Sekolah Menengah Pertama. Subjek penelitian kelas VIII A UPT SMP Negeri 22 Gresik terdiri dari tiga siswa gaya kognitif Field Dependent dan tiga siswa gaya kognitif Field Independent. Analisis data peneliti dari hasil tes tertulis dan wawancara instrumen penalaran matematis kekongruenan dan kesebangunan bangun datar dan Van Hiele Geometry Test. Hasil penelitian hubungan antara tahapan tingkat berpikir geometri dan indikator kemampuan penalaran matematis dua siswa tingkat 1 visualisasi memenuhi tiga indikator; dua siswa tingkat 2 analisis memenuhi tiga indikator; dan dua siswa tingkat 3 abstraksi deduksi informal memenuhi lima indikator. Kemampuan penalaran matematis rata – rata dari lima indikator hanya pada memberikan alasan terhadap beberapa solusi dan belum dapat memeriksa kesahihan suatu argumen dan menarik kesimpulan yang tepat.
References
Amir, Z., & Risnawati. (2015). Psikologi Pembelajaran Matematika. Aswaja Pressindo. http://www.aswajapressindo.co.id/
Arifin, Z. (2011). Penelitian Pendidikan : Metode dan Paradigma Baru (Cet ke-2). PT. Remaja Rosdakarya.
B. Miles, M., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis. In Nucl. Phys. (Vol. 3, Issue 1).
Crowley, M. L. (1987). The van Hiele model of the development of geometric thought. In Learning and teaching geometry, K-12.
Desmita. (2014). Psikologi Perkembangan Peserta Didik: Panduan bagi Orangtua dan Guru dalam Memahami Psikologi Anak Usia SD, SMP dan SMA (Cet-5). Remaja Rosdakarya.
Dwi Astiati, S. (2020). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa MTs Dalam Menyelesaikan Soal-Soal Geometri. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 4(3). https://doi.org/10.36312/jisip.v4i3.1239
Erdogan, F. (2020). Prospective Middle School Mathematics Teachers’ Problem Posing Abilities in Context of Van Hiele Levels of Geometric Thinking*. International Online Journal of Educational Sciences, 12(2). https://doi.org/10.15345/iojes.2020.02.009
Hendiana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarno, U. (2017). Hard Skills Dan Soft Skills Matematik Siswa. Refika Aditama.
Salmina, M., & Khairun Nisa, S. (2018). Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Berdasarkan Gender pada Materi Geometri. Jurnal Numeracy, 5(April 2018). https://doi.org/https://doi.org/10.46244/numeracy.v5i1.304
Muslimin, & Sunardi. (2019). Analisis Kemampuan Penalaran Matematika Siswa SMA Pada Materi Geometri Ruang. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(2). https://doi.org/10.15294/kreano.v10i2.18323
Nurhayati, S., Sutinah, & Haris Rosyidi, A. (2013). Kemampuan Penalaran Siswa Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal Kesebangunan. MATHEdunesa, 2(1). https://doi.org/https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v2n1.p%25p
Prima Exacta, A., & Hadiprasetyo, K. (2018). Tingkat Berpikir Mahasiswa Pada Mata Kuliah Geometri Ditinjau Dari Gaya Kognitif. Journal of Mathematics and Mathematics Education, 8(2). https://doi.org/10.20961/jmme.v8i2.25846
Sobur, K. (2015). Logika Dan Penalaran Dalam Perspektif Ilmu Pengetahuan. TAJDID: Jurnal Ilmu Ushuluddin, 14(2), 387–414. https://doi.org/https://doi.org/10.30631/tjd.v14i2.28
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. In Alfabeta (Vol. 15). Alfabeta.
Susanto, A. (2015). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar (Cet.4). Kencana Penamedia Group.
Syamsulrizal, & Dwi Juniati. (2022). Analisis Penalaran Geometri Pada Siswa SD. Jurnal E-DuMath, 8(Hlm), 58–65.
Usiskin, Z. (1982). Van Hiele Levels and Achievement in Secondary School Geometry: School Geometry Project. In The van Hiele model of the development of geometric thought. Learning and Teaching Geometry. University of Chicago.
Vojkuvkova. (2012). The van Hiele Model of Geometric Thinking. WDS’12 Proceedings of Contributed Papers, I, 72–75.
Wardhani, S. (2008). Analisis SI dan SKL Mata Pelajaran Matematika SMP/MTs untuk Optimalisasi Tujuan Mata Pelajaran Matematika. Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Pusat Pengembangan Dan Pemberdayaan Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Matematika.
Yunus, N. A., Djakaria, I., & Hulukati, E. (2019). Pengaruh Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Ditinjau dari Gaya Kognitif Peserta Didik. Jambura Journal of Mathematics, 2(1), 30–38. https://doi.org/10.34312/jjom.v2i1.2591
Zaenab, S. (2015). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Melalui Pendekatan Problem Posing di Kelas X IPA 1 SMA Negeri 9 Malang. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 1(1). https://doi.org/10.22219/jinop.v1i1.2451