PENDIDIKAN ISLAM DALAM ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0

Authors

  • Abdul Hakim bin Abdullah Universiti Sultan Zainal Abidin

DOI:

https://doi.org/10.30587/tamaddun.v21i1.1384

Keywords:

pendidikan Islam, revolusi industri 4.0

Abstract

Abstrak: Pelbagai penemuan dan ciptaan baharu telah dihasilkan oleh manusia yang telah memberi kesan yang besar terhadap kualiti kehidupan manusia di seluruh dunia. Di antara perkembangan yang ketara ialah berlakunya perluasan penggunaan teknologi automasi, robotik dan Internet of Things (IoT) yang mengembangkan industri-industri dalam bentuk baharu seperti industri atas talian, industri data raya (big data), industri robot, industri keselamatan rangkaian dan industri realiti maya (virtual reality). Ketibaan siri revolusi industri terbaharu mula dirasai oleh masyarakat dunia dan sememangnya siri yang kelima pasti akan muncul tidak lama lagi dengan fenomena-fenomena baharu yang akan memberi kesan yang besar terhadap kehidupan manusia dari segenap aspek. Sejak dahulu lagi, beberapa orang pemikir Barat sendiri cuba mengingatkan masyarakat terhadap implikasi kedatangan era revolusi versi baharu. Pendidikan Islam yang dimaksudkan di sini ialah proses pendidikan yang mengutamakan konsep tarbiyyah, ta’lim dan ta’dib. Dalam apa jua mata pelajaran yang dipelajari, ketiga-tiga konsep tadi haruslah ditekankan oleh para pendidik. Satu lagi konsep yang menjadi penekanan pendidikan Islam ialah pendidikan bersepadu (integrated education) yang telah lama dibincangkan secara terperinci oleh para sarjana.

Downloads

Published

2020-04-04

How to Cite

Abdullah, A. H. bin. (2020). PENDIDIKAN ISLAM DALAM ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0. Tamaddun, 21(1), 127–134. https://doi.org/10.30587/tamaddun.v21i1.1384

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.