Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Membentuk Karakter Sumber Daya Manusia (Human Resources) di Lingkungan Sekolah

Authors

  • Wahyu Tri Wijayati UPT SD Negeri 229 Gresik

DOI:

https://doi.org/10.30587/didaktika.v30i2.9062

Keywords:

Kepala Sekolah, Kepemimpinan, Karakter

Abstract

The management of a school is greatly influenced by the leadership style of a school principal. The aim of this research is to identify the application of good practices and strategies applied by school principals to build human resources in the UPT SD Negeri 229 Gresik school environment with character. The research method used in this research is a qualitative research method, where the informants for this research include the principal, teachers, students and guardians of UPT SD Negeri 229 Gresik. The research results show that the leadership style used by the principal of UPT SD Negeri 229 Gresik always appreciates every new breakthrough idea, innovation and even ideas from teachers and staff of UPT SD Negeri 229 Gresik and always applies a culture of discussion at every event and in almost all programs and policies. to be taken. In building student character at the school, the principal of UPT SD Negeri 229 Gresik also implemented several programs to improve vital aspects of behavior including religion, tolerance, discipline, responsibility and cooperation. The results of interviews conducted with teachers and staff, as well as students and several parents of UPT SD Negeri 229 Gresik, the principal was able to apply values, especially the application of disciplinary character both among teachers and students, strengthening religious values. Behavioral changes related to the character of teachers and students in a positive direction have been very clearly observed since the leadership of the new school principal.

References

Ananda, R. (2017). Penerapan Pendekatan Problem Solving Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas IV SD. Jurnal Sekolah, 1(2), 66–75.
Ananda, R., Fadhilaturrahmi, F., & Hanafi, I. (2021). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1689–1694.
Arikunto, S. (2010). Arikunto, Suharsismi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Audina, K., Widya Murni, A., Jannah, N. L., & Luqiyah Kartikasari, H. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah pada Kemampuan Literasi Ilmiah Siswa dalam Materi Transfer Panas Kelas V di Sekolah Dasar. DIDAKTIKA : Jurnal Pemikiran Pendidikan, 30(1), 1. https://doi.org/10.30587/didaktika.v30i1.6896
Cahyani, L. I., & Jurusan. (2018). Pendidikan Karakter, Kedisiplinan, Kepala Sekolah. 2(1), 1–7.
Claudy Yanar Yasuka. (2018). Kebijakan Kepala Sekolah Dalam Mengembangkan Pembangunan Karakter Pengajaran Peserta Didik SDN Mojosongo V Surakarta. In Biomass Chem Eng (Vol. 3).
Diyanto, D., Yuliejantiningsih, Y., & Murniati, N. A. N. (2018). Peran Kepala Sekolah Dalam Implementasi Pendidikan Karakter Di Smp Pgri Purwareja Klampok Kabupaten Banjarnegara. Jurnal Manajemen Pendidikan (JMP), 7(3), 345–362. Https://Doi.Org/10.26877/Jmp.V7i3.3149
Ekowati, E. R. (2020). Model Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Guru Di SMK Muhammadiyah Se- Kabupaten Magelang Oleh : Universitas Muhammadiyah Magelang I.
Fadhilaturrahmi, F., Ananda, R., & Yolanda, S. (2021). Persepsi Guru Sekolah Dasar Terhadap Pembelajaran Jarak Jauh Di Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Basicedu, 5(3), 1683–1688.
Gaib, N., Najamuddin Pettasolong, & Satria Koni. (2019). Peran Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Disiplin Sholat Berjamaah Peserta Didik. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 126–130. Https://Doi.Org/10.30603/Tjmpi.V7i2.1114
Guna, D., & Tugas, M. (2016). Program Pasca Sarjana Manajemen Pendidikan Islam Tahun 2016. 1–22.
Kamaruddin, Murniati, & Niswanto. (2016). Pendidikan Karakter Pada Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Julok. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala 11, 4(1), 82–92.
Kemendikbud. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter Modul Pelatihan Bagi Kepala Sekolah.
Marianti, M., Razak Umar, & Ruwiah A. Buhungo. (2019). Gaya Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Di Madrasah Ibtidaiyah Kota Gorontalo. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 148–153. Https://Doi.Org/10.30603/Tjmpi.V7i2.1127
Ribuwati. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Membangun Karakter Peserta Didik Di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Belitang Kabupaten Oku Timur. Universitas PGRI Palembang.
Satim, A. (2013). Pada Pendidikan Dasar. Al Badiyah, 5(2), 157–179.
Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, Dan Masyarakat Dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 331–354. Https://Doi.Org/10.21043/Edukasia.V8i2.757
Sutianah, E., Sunaryo, W., & Yusuf, A. E. (2018). Hubungan Antara Gaya Kepemimpinan Karismatik Kepala Sekolah Dan Kepribadian Dengan Keinovatifan Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(2), 654–662.
Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dasar dalam Membentuk Karakter Warga Sekolah – Riki Batubara, Rusdinal, Nurhizrah Gistituati DOI: https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.998 Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 3 No 5 Tahun 2021 p-ISSN 2656-8063 e-ISSN 2656-8071 Https://Doi.Org/10.33751/Jmp.V6i2.792
Syaefudin, S., & Santoso, S. (2018). Tipologi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pembentukan Karakter Cinta Damai Siswa SMP Piri 1 Yogyakarta. Manageria: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 47– 67. Https://Doi.Org/10.14421/Manageria.2018.31-03
Trihantoyo, S. (2015). Peranan Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Menumbuhkan Nilai Karakter. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10 Nomor 3, 25–35.
Widodo, H. (2018). Strategi Kepala Sekolah Dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar Muhammadiyah Sleman. Metodik Didaktik, 13(2), 69–80. Https://Doi.Org/10.17509/Md.V13i2.8162

Downloads

Published

2024-09-30

How to Cite

Wijayati, W. T. (2024). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Membentuk Karakter Sumber Daya Manusia (Human Resources) di Lingkungan Sekolah. DIDAKTIKA : Jurnal Pemikiran Pendidikan, 30(2), 296–305. https://doi.org/10.30587/didaktika.v30i2.9062

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.