Penguatan Nilai Bela Negara Di SMA Negeri Kalisat: Proyek Garda Nusa

Authors

  • Asathinuz Zaman Aryakhiya Universitas Jember
  • Dimas Zaqy Firdausi Universitas Jember
  • Hany Shofia Naela UNINVERSITAS JEMBER
  • Muhamad Wahid Agus Prasetyo Universitas Jember
  • Nazwa Ramadhani Universitas Jember
  • Tantut Susanto Universitas Jember

DOI:

https://doi.org/10.30587/didaktika.v31i1.9009

Keywords:

Sosialisasi Bela Negara, Garda Nusa, Pemahaman Bela Negara, Kuisioner

Abstract

Socialization of national defense is an important step to instill national values and patriotism among the younger generation. In order to introduce the importance of defending the state, Kalisat Public High School held the Garda Nusa project on November 23, 2024, aimed at increasing students' awareness of their role in maintaining and defending the Unitary State of the Republic of Indonesia (NKRI). This project is designed to provide a deeper understanding of national values, as well as to encourage students to actively participate in activities that support the progress of the nation. The method used was a questionnaire distributed before and after the socialization to measure changes in students' understanding and attitudes towards national defense. The research results show a significant increase in students' knowledge and attitudes towards the importance of defending the country. Most students showed readiness to participate in activities that support the integrity of the Unitary State of the Republic of Indonesia (NKRI), both in daily life and in social service. This Garda Nusa project proves that socializing love for the country at the secondary education level can effectively shape the national character of students.

References

Anggraeni, L., Paramitha, S. T., Azis, A., Jubaedah, E., & Syahda Difa, T. C. A. (2020). Pengembangan model percontohan kader siap bela negara berbasis identitas dan integritas pada organisasi kemahasiswaan. Jurnal Pendidikan.
Budimansyah, K., & Suryadi, K. (2010). Penguatan pendidikan kewarganegaraan untuk membangun karakter bangsa. Widya Aksara Press.
Djamarah, S. B., & Zain, A. (2002). Strategi belajar mengajar. Rineka Cipta.
Efriza, D. (2017). Peran organisasi kemahasiswaan dalam penguatan kesadaran bela negara. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan.
Fitria, M., & Putri, R. K. (2022). Upaya penguatan nilai-nilai bela negara melalui ekstrakurikuler di sekolah.
Jurnal Pengembangan Pendidikan.
Harsono, H. (2019). Implementasi pendidikan bela negara di sekolah untuk meningkatkan semangat nasionalisme generasi muda. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan.
Hidayat, H., & Gunawan, T. (2018). Strategi pembelajaran bela negara untuk siswa SMA. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial.
Kaelan, Z., & Zubaedi, A. (2007). Pendidikan kewarganegaraan untuk perguruan tinggi. Paradigma.
Maulana, R. A., & Saputra, R. H. (2020). Pendidikan karakter dan bela negara di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Karakter dan Integritas.
Permana, D. S. (2010). Implementasi pendidikan kewarganegaraan dalam pengembangan semangat bela negara mahasiswa. Jurnal Pendidikan dan Kebijakan.
Sapriya, H. (2013). Developing citizen character in the globalization era: Prospect and challenge. Proceeding of International Seminar.
Septiana, T. (2020). Pembelajaran bela negara dalam pendidikan kewarganegaraan sebagai upaya membina semangat nasionalisme mahasiswa STKIP PGRI Kota Sukabumi. Sosio Religi: Jurnal Kajian Pendidikan Umum.
Somantri, M. N. (2001). Menggagas pembaharuan pendidikan IPS. Program Pascasarjana UPI.
Sulistiyono, M. (2018). Keikutsertaan dalam program bela negara dan upaya memperkuat integritas bangsa.
Jurnal Ilmu Sosial.
Suryadi, K., & Budimansyah, D. (2008). Pendidikan kewarganegaraan di perguruan tinggi: Membina karakter nasionalisme. Jurnal Pendidikan.
Suseno, F. M. (2010). Nasionalisme Indonesia: Apa masa depannya?. Jurnal Nasionalisme.



Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2003). Lembaran Negara Republik Indonesia.
Undang-Undang Republik Indonesia No. 3 Tahun 2002 tentang Pertahanan Negara. (2002). Lembaran Negara Republik Indonesia.
Wahab, A. A. (2007). Metode dan model-model mengajar ilmu pengetahuan sosial. Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2025-02-28

How to Cite

Aryakhiya, A. Z., Firdausi, D. Z., Naela, H. S., Prasetyo, M. W. A., Ramadhani, N., & Susanto, T. (2025). Penguatan Nilai Bela Negara Di SMA Negeri Kalisat: Proyek Garda Nusa. DIDAKTIKA : Jurnal Pemikiran Pendidikan, 31(1), 114–127. https://doi.org/10.30587/didaktika.v31i1.9009

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.