Pengembangan Media Pembelajaran Kirandalam (Kincir Kerajaan Hindu, Budha dan Islam) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Pembelajaran IPAS Kelas IV Sekolah Dasar

Pengembangan Media Pembelajaran Kirandalam (Kincir Kerajaan Hindu, Budha dan Islam) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Pembelajaran IPAS Kelas IV Sekolah Dasar

Authors

  • Diyah Lisnawati Universitas Kristen Satya Wacana
  • Firosalia Kristin Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga

DOI:

https://doi.org/10.30587/didaktika.v30i2.8188

Keywords:

Hasil Belajar; Pengembangan media pembelajaran IPAS “Kirandalam”; Sekolah Dasar

Abstract

Students have difficulty understanding the history of the Hindu, Buddhist, and Islamic kingdoms in science learning because teachers do not use additional media during learning. This study aims to develop media and to determine the level of validity of the "Kirandalam" media and student learning outcomes. This type of research and development R&D research uses the ADDIE model, and the research instruments used in this study are test and non-test techniques. Test techniques can be done by giving tests to obtain students' abilities in cognitive aspects, while non-test techniques are in the form of instruments that will be assessed by media and material experts. The subjects of this study were grade IV students of SD Negeri 1 Bago, with a total of 25 students. "Kirandalam" media received a percentage from media experts of 93.33%, material experts of 88%, and teacher responses of 93.30%. From the three assessors, it was included in the very feasible category so that it can be used for learning media in science learning. The results of the t-test showed that the average score of student learning outcomes before using the media was 63 and the average score after using the media was 81, and based on the paired samples test, the significant value of 0.000 ≤ 0.05 indicated that Ho was rejected and Ha was accepted. Thus, the Kirandalam media can improve the learning outcomes of grade IV students in science learning.

 

References

Destrinelli, D., Hayati, D. K., & Sawinty, E. (2018). Pengembangan media konkret pada pembelajaran tema lingkungan kelas III sekolah dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(2), 313-333.
EVI, W. (2023). Pengembangan Media Kintar (Kincir Pintar) Untuk Meningkatkan Minat Membaca Siswa Pada Muatan Bahasa Indonesia Kelas Iii Di Sekolah Dasar Tahun Ajaran 2022/2023 (Doctoral dissertation, Universitas_Muhammadiyah_Mataram).
Fajri, J. N., Edwita, E., & Suntari, Y. (2022). Pengembangan Buku Digital Muatan Pelajaran IPS berbasis Mobile Learning pada Materi Kerajaan-Kerajaan Hindu, Buddha, dan Islam di Indonesia. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1219-1228.
Gunawan, R. (2022). Pendidikan IPAS: filosofi, konsep dan aplikasi.
Laiva Mailina, Cahyo Budi Utomo, Tsabit Azinar Ahmad, “Identifikasi dan Pemanfaatan Potensi Sumber Belajar Berbasis Peninggalan Sejarah di Ambarawa Kabupaten Semarang”, Jurnal Pendidikan Indonesia Tentang Sejarah, vol 5, No 1, (2017), hal 33
Mahmudi, A. (2016, November). Memberdayakan pembelajaran matematika untuk mengembangkan kompetensi masa depan. In Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY (pp. 1-6).
Nasution, M. D., Oktaviani, W., Utara, S., & Utara, S. (2020). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah siswa SMP Pab 9 Klambir V TP 2019/2020. Journal Mathematics Education Sigma [JMES], 1(1), 46-54
Nirwana, R. (2023). PengembanganMedia Pembelajaran Pada Materi Pengalaman Nilai-Nilai Pancasila Berbentuk Kincir Pancasila Untuk Kelas V SDN Alur Linci.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal misykat, 3(1), 171-187
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.
Purwaningsih, D. G., Agustini, F., & Reffiane, F. (2018, March). Pengembangan Media KINTAR (Kincir Pintar) Pada Materi Pesawat Sederhana Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL HIMA DAN PRODI PGSD 2017.
Rismayani, L. D., Kertih, I. W., & Sendratari, L. P. (2020). Penanaman Sikap Sosial Melalui Pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 4(1), 8-15.
Ribawati, E. (2015). Pengaruh penggunaan media video terhadap motivasi dan hasil belajar siswa. Candrasangkala: Jurnal Pendidikan Dan Sejarah, 1(1), 134-145.
Safitri, N. U., Aisyah, & Affrid, E. N. (2022). Pengaruh Media Kintar Terhadap Kemampuan Keaksaraan Awal Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Tunas Remaja Surabaya. Incrementapedia: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 110.
Sonia, H., Baryanto, B., & Khair, U. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Kincir Pintar Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Kelas II di Min 03 Rejang Lebong (Doctoral dissertation, IAIN Curup).
Sugih, S. N., Maula, L. H., & Nurmeta, I. K. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar . Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata , 4(2), 599-603.
Wati, A. (2021). Pengembangan media permainan ular tangga untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 68-73.
Yandi, A., Putri, A. N. K., & Putri, Y. S. K. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Hasil Belajar Peserta Didik (Literature Review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 1(1), 13-24.
Zakiyah, A., Riyanto, Y., & Jacky, M. (2021). Pengembangan Media Game Edukasi Kincir Pintar Asean Melalui Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta didik Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Education And Development 9 (2), 572-579.
Zulianingsih, Liya dkk. Media Putaran Kata Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia Dini. Jurnal Program Studi PGRA Vol 6 No 2 Thn 2020

Downloads

Published

2024-09-25

How to Cite

Lisnawati, D., & Kristin, F. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Kirandalam (Kincir Kerajaan Hindu, Budha dan Islam) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Pembelajaran IPAS Kelas IV Sekolah Dasar: Pengembangan Media Pembelajaran Kirandalam (Kincir Kerajaan Hindu, Budha dan Islam) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Pembelajaran IPAS Kelas IV Sekolah Dasar. DIDAKTIKA : Jurnal Pemikiran Pendidikan, 30(2), 163–172. https://doi.org/10.30587/didaktika.v30i2.8188

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.