The Influence of Service Quality Towards Syariah Bank Customer Satisfaction in The New Normal Era

Authors

  • Handaru Indrian S Adi Universitas PGRI Ronggolawe Tuban
  • Hendra Suwardana Universitas PGRI Ronggolawe Tuban

DOI:

https://doi.org/10.30587/innovation.v2i1.2396

Keywords:

Reliabilitas, Bukti Fisik, Keyakinan, Empati, Responsivitas, dan Kepuasan Pelanggan

Abstract

This study aims to measure and determine whether customer satisfaction at BRI Syariah Unit Tuban has a significant effect on service quality variables (reliability, physical evidence, confidence, empathy, and responsiveness)  in the new normal Covid 19 pandemic era,  and to measure and determine the effect of satisfaction. customers at BRI Syariah Unit Tuban simultaneously to the variables of reliability, physical evidence, confidence, empathy, and responsiveness in the new normal covid pandemic era 19.Based  on  the  results  of  statistical  tests  it  is  known  that  the  variable  reliability,  physical  evidence variable, belief variable, empathy variable, and responsiveness variable have a partial and significant influence on customer satisfaction in BRI Syariah unit Tuban in the new normal pandemic covid era 19. Variablesreliability, physical  evidence, confidence, empathy, and responsiveness simultaneously have an  influence  on  customer  satisfaction  with  a  value  of  Fcount  210,268>  Ftable  2,333,  it  can  be concluded that reliability, physical evidence, confidence, empathy, and responsiveness simultaneously have an influence on customer satisfaction. Syriah Tuban unit in the new normal Covid pandemic era 19.

References

Abdillah, D. (2016). Pengembangan Wisata Bahari di Pesisir Pantai Teluk Lampung. Jurnal Destinasi Kepariwisataan Indonesia Vol. 1 No. 1 , 49-50.
Basiya R, Hasan A R 2012. KualitasDaya Tarik Wisata, Kepuasan dan Niat Kunjungan Kembali Wisatawan Mancanegara di Jawa Tengah, Jurnal pengembangan Ilmu Ilmu kepariwisataan & perhotelan. Vol 11 No 2 Hal 1-12
Burhan, Bungin (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta : Rajawali Pers.
Damasdimo, F. (2015). Studi Karakteristik Wisatawan dan Upaya Pengembangan Produk Wisata Tematik di Pantai Goa Cemara, Pantai Kuwaru, dan Pantai Pandansimo Baru Kabupaten Bantul. Studi Karakteristik Wisatawan dan Upaya Pengembangan Produk Wisata Tematik di Pantai Goa Cemara, Pantai Kuwaru, dan Pantai Pandansimo Baru Kabupaten Bantul , 311-313.
Dwiputra Roby 2010. Preferensi WisatawanTerhadap Kawasan Wisata di Kawasan WisataAlamErupsi Merapi. Jurnalperencanaan wilayah dan kota, vol 24 No 1 Hal 35-48
Gubernur Jawa Timur Peraturan Daerah Provinsi Jawa Timur No, 1 Tahun 2018 Tentang Rencana Zonasi Wilayah Pesisir Dan Pulau-Pulai Kecil Provinsi Jawa Timur Tahun 2018-2038. 2018. Surabaya.
Hidayat, M. (2016). Strategi Perencanaan dan Pengembangan Objek Wisata Studi Kasus Pantai Pangandaran Kabupaten Ciamis Jawa Barat). Tourism & Hospitality Essential (THE) Journal , 33.
Juwitasari Citra 2017 Persepsi Wisatawan Terhadap Kualitas Pelayanan Pramuwisata di Taman Wisata Alam Sangeh Bali, Skripsi Fakultas Pariwisata Universitas Udayana Denpasar
Katalinga G. 2013 Analisis Ekonomi Dan Daya Dukung Pengembangan Ekowisata Pulau Pari Kepulauan Seribu Jakarta,Skripsi Fakultas Ekonomi dan Manajemen Institut Teknologi Bogor
Kotler, Philip & Kevin L. Keller. 2009. Manajemen Pemasaran. Terjemahan oleh Bob Sabran. Jakarta. Erlangga.
Marcelina S D, Febrianto I, Setiawan A (2018). Persepsi Wisatawan Terhadap Fasilitas Wisata Di Pusat Latihan Gajah Taman Nasional Way Kambas. Jurnal Belantara Vol. No 2 Hal 45 – 53
Marharani T, Any A 2016, Daya Tarik Morotai Sebagai Destinasi Wisata
Mukhsin Dadan 2014. Strategi Pengembangan Kawasan Pariwisatagunung Galunggung (Studi Kasus Kecamatan Sukaratu Kabupaten Tasikmalaya). Jurnal Perencanaan Wilayah dan Kota, Vol.14 No.1 Hal. 1-11.
Murti Hestara Cahya (2013). Persepsi Wisatawan terhadap Pengembangan Objek Wisata Batang Dolphin Center, Jurnal Bumi Indonesia. Vol 2 No 2 Hal. 260-267
IRJ: Innovation Research Journal P-ISSN: 2721-6683, E-ISSN 2721-6675
33
Peraturan menteri pariwisata republik indonesia no, 23 tahun 2015 tentang petunjuk teknis dana alokasi khusus sub bidang pariwisata. 2015. Jakarta.
Peraturan Menteri Pariwisata Republik Indonesia No. 23 Tahun 2018 Tentang Petunjuk Operasional Dana Alokasi Khusus Fisik Bidang Pariwisata. 2018. Jakarta.
Peraturan pemerintah republik indonesia nomor 50 tahun 2011 Tentang rencana induk pembangunan kepariwisataan nasional Tahun 2010 – 2025. 2011. Jakarta.
Putri Nindy Eka, Silfeni, Ferdian F 2016. Strategi Promosi Melalui Media Periklanan Desa Wisata Kubu Gadang Kota Padang Panjang. jurnal Pendidikan dan Keluarga. Vol 9 No 2 hal 113 – 121.
Rif'an, A. A. (2012). Daya Tarik Wisata Pantai Wediombo Sebagai Alternatif Wisata Bahari Di Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Geografi STIPRAM Yogyakarta , 64.
Sangkaeng S, mananeke L, Oroh G S (2015) Pengaruh Citra, Promosi dan Kualitas Pelayanan Obejek Wisata Terhadap Kepuasan Wisatawan di Objek Wisata Taman Laut Bunaken Sulawesi Utara. Jurnal riset ekonomi, manajeman, bisnis dan akuntansi. Vol 3 No 3.
Sejarah Dan Bahari ,Jurnal Kepariwisataan Indonesia Vol. 11 No. 1 26-46
Simamora Bilson, 2002. Panduan Riset Perilaku Konsumen. Surabaya: Pustaka Utama.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitin Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.
Sunaryo Bambang 2013 Kebijakan Pembangunan Destinasi Pariwisata Terhadap Konsep Dan Aplikasinya. Yogyakarta, Gava Media
Tjiptono F, GregoriusC. 2011. Service, Quality and Satisfaction. ANDI, Yogyakarta.
Weenas, J. R. (2013). Kualitas Produk, Harga, Promosi, dan Kualitas Pelayanan Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Spring Bed Comforta . jurnal EMBA Fakutas Ekonomi Bisnis UNSRAT Manado , 609-610.
Wulandari M, Winarno G D, Setiawan A Darmawan A (2019). Persepsi Wisatawan terhadap Objek Daya Tarik Wisata di Kebun Raya Liwa Kabupaten Lampung Barat, Jurnal Belantara. Vol 2. No 2. Hal 84 – 93
Wulandari, M., Winamo, G. D., Setiawan, A., & Darmawan, A. (2019). Persepsi Wisatawan Terhadap Objek Daya Tarik Wisata di Kebun Raya Liwa Kabupaten Lampung Barat. Jurnal Belantara Fakultas Pertanian Universitas Lampung , 92.
Yayan, R. (2017). Kualitas Pelayanan Publik Bidang Administrasi Kependudukan di Kecamatan Pasirjambu. Jurnal Ilmiah Magister Ilmu Administrasi (JIMIA) , 56-

Downloads

Published

2021-03-08

How to Cite

S Adi, H. I., & Suwardana, H. (2021). The Influence of Service Quality Towards Syariah Bank Customer Satisfaction in The New Normal Era. INNOVATION RESEARCH JOURNAL, 2(1), 44–50. https://doi.org/10.30587/innovation.v2i1.2396

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.