Analisis Tingkat Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas VI Sekolah Dasar pada Mata Pelajaran IPAS
DOI:
https://doi.org/10.30587/didaktika.v31i2.9847Keywords:
Metacognitive, Higher Thinking Skills, Elementary School, Role of the TeacherAbstract
This study aims to analyze the level of critical thinking skills of fourth-grade elementary school students in the subject of Natural and Social Sciences (IPAS). The problem underlying this research is the students' low ability to identify problems, provide logical reasoning, and critically evaluate information during IPAS learning. This research employs a descriptive quantitative method with data collection techniques through critical thinking skills tests and interviews. The results show that most students are at a moderate level of critical thinking skills, with the main weaknesses found in the indicators of argument evaluation and making inferences. These findings indicate the need for the development of learning strategies that emphasize higher-order thinking activities through strengthened implementation of the Competency-Based Curriculum (KBK).
References
Adisty Nur, A., Evayenny,., & Hasanah. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III SEMNARA 2021. e-ISSN 276-0157 PGSD 001.
Anam, Z. M. (2024). Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa dengan Menerapkan Pembelajaran Konstruktivisme Berbasis Teknologi Pendidikan Mata Pelajaran IPAS di SD Negeri Sumberjo 2. Seminar Nasional Hasil Riset dan Pengabdian, 6, 811–824.
Andriani, R., & Sari, M. (2024). Model PBL, Inkuiri Terbimbing, dan Talking Stick untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 10(1), 23–35.
Arifin, Z. (2021). Manajemen Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jurnal Pendidikan Dasar.
Arikunto, Suharsimi. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Baharuddin, & Esa, N. (2012). Pendidikan dan Psikologi Perkembangan. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Charismana, D. S., Retnawati, H., & Dhewantoro, H. N. S. (2022). Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran PPKn Di Indonesia: Kajian Analisis Meta. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan PKn, 9(2), 99–113.
Fadiah, I., Nurhadi, & Ramdhani, M. A. (2024). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD dalam Pembelajaran IPAS. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 8(2), 101–112.
Fitriani, Y., & Suharsimi, A. (2021). Hubungan antara hasil belajar dan kemampuan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 7(2), 112–120.
Hapsari, Y. D., Wahyuni, S., & Lestari, D. (2023). Analisis Kemampuan HOTS dalam Pembelajaran IPAS Siswa SD. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar.
Haris, S., & Rahayu, T. (2021). Pengembangan HOTS dalam Pendidikan Dasar di Era Digital. Jakarta: Literasi Nusantara.
Herlina, R., & Fatmala, D. (2022). Pembelajaran STEM Berbasis Proyek dalam Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar.
Hidayati, Fitria & Julianto. (2024). Integrasi Etnosains Dalam Kurikulum Merdeka Sekolah Dasar Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Dan Problem Solving. Dikdaktika, 30(2),306-320
Hidayati, Fitria & Julianto. (2025). Integrasi Pendekatan Etnosains dalam Pembelajaran Sains untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Dikdaktika, 31(1),101-111
Hidayati, T., & Suryanto, A. (2020). Pembelajaran kontekstual berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 6(1), 35–42. https://doi.org/10.21831/jipi.v6i1.31520
Huda, M. (2018). Model-model Pembelajaran Inovatif. Deepublish.
Inaya, D. F., & Setiyawati, E. (2021). Penerapan pembelajaran berbasis inkuiri untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 98–108. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i3.3791
Jayusman, I., & Shavab, O. A. K. (2020). Studi Deskriptif Kuantitatif Tentang Aktivitas Belajar Mahasiswa dengan Menggunakan Media Pembelajaran EDMODO dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Artefak, 7(1).
Kemendikbudristek. (2022). Panduan Pembelajaran IPAS untuk SD/MI Kurikulum Merdeka. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan.
Nasution, R., & Fadillah, S. (2020). Kurikulum dan Pembelajaran Berbasis Hasil Belajar. Jurnal Ilmu Pendidikan.
Nisa, F., & Herlina, S. (2023). Strategi Pembelajaran untuk Mengembangkan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Literasi, 7(2), 64–76.
Nuryadi, A., & Haryanto, E. (2023). Peran Guru dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Edukasi Nusantara, 4(3), 15–27.
OECD. (2018). The Future of Education and Skills: Education 2030. OECD Publishing.
Puspitasari, D. (2023). Penerapan Project-Based Learning untuk Meningkatkan Critical Thinking Siswa. Jurnal Pembelajaran Dasar, 9(1), 33–45.
Putri, R. M., & Sari, D. D. (2024). Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Prestasi Belajar Siswa Dalam Muatan IPAS Dengan Menggunakan Kombinasi Model Problem Based Learning, Example Non Example Dan Talking Stick Di Kelas IV SDN Jelapat 1. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran.
Putri, W. A., & Sari, R. (2024). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis dan Prestasi Belajar Melalui Model PBL, Example Non Example, dan Talking Stick. Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 1–12.
Rasyidi, A., & Rosmiati, N. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran PBL terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD dalam Mata Pelajaran IPAS. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 43(1), 19–30.
Rofi'ah, A., & Rokhmaniyah, R. (2024). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Sekolah Dasar pada Pembelajaran IPAS. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 10(2), 51–60.
Rofi'ah, S., & Rokhmaniyah, R. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Memecahkan Masalah pada Mata Pelajaran IPAS kelas V Sekolah Dasar. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series.
Romdona, S., et al. (2025). Teknik Pengumpulan Data: Observasi, Wawancara dan Kuesioner. JISOSEPOL: Jurnal Ilmu Sosial Ekonomi dan Politik, 3(1), 39–47.
Sani, R. A. (2020). Pembelajaran Saintifik untuk Meningkatkan Berpikir Kritis. Bumi Aksara.
Saputra, H., & Marlina, S. (2023). Evaluasi Pembelajaran IPAS dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Kurikulum dan Evaluasi, 12(2), 98–110.
Sari, M., & Pratiwi, D. I. (2023). Pengembangan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar melalui Model Pembelajaran Inkuiri. PGSD: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 1–7.
Setyabrata, H., Wijaya, A., & Nurhayati, S. (2024). Model Problem Based Learning dalam Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 15(1), 77–90.
Setyabrata, I. B., Sholikhah, O. H., & Satdewo, S. (2024). Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas 4 IPAS melalui Pendekatan Problem Based Learning dalam KUMER: Penelitian Tindakan Kelas. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1).
Setyawan, R. A., & Kristanti, H. S. (2021). Keterampilan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran IPA Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 1076–1082.
Shinta, Margareta. (2013). Hubungan Pelaksanaan Sistem Kearsipan Dengan Efektivitas Pengambilan Keputusan Pimpinan Universitas Pendidikan Indonesia.
Sudjana, N., & Ibrahim. (2004). Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Cetakan Ketiga. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Sudrajat, A. (2017). Penilaian autentik dalam pembelajaran berbasis kompetensi. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 22(1), 34–42. https://doi.org/10.24832/jpnk.v22i1.433
Sudrajat, A. (2017). Implementasi Penilaian Autentik dalam Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(1), 1–12. https://doi.org/10.21831/jpk.v7i1.14573
Sukardi, D. (2016). Manajemen kurikulum dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Administrasi Pendidikan, 23(1), 22–30.
Sukarso, & Muslihatu, L. (2021). Eksperimen dan eksplorasi sebagai pendekatan pengembangan kreativitas siswa dalam pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(1), 76–84.
Suyadi. (2021). Strategi Pembelajaran Abad 21. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Suyadi. (2022). Desain Kurikulum dan Implementasi KBK di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Syawaluddin, R., Fitriani, L., & Maulana, M. (2024). Implementasi Model PBL dalam Pembelajaran IPAS untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar Berkarakter, 6(1), 88–101.
Taniredja, T., & Abduh, M. (2016). Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Tri Yuliansyah, B. (2019). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran IPA Menggunakan Model Pembelajaran Inquiri di Kelas V MIM Pandasari. Jurnal JPSD, 6(1).
Wena, I. M. (2020). Pembelajaran Berorientasi HOTS (Higher Order Thinking Skill) di Era Revolusi Industri 4.0 untuk Mewujudkan Generasi Indonesia Emas 2045. Prosiding Mahasaraswati Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1(1), 1–10.
Winata, A. (2021). Penguatan Literasi Kritis melalui Kurikulum Partisipatif. Jurnal Kurikulum dan Teknologi Pendidikan.
Yulianti, L., & Setiawan, A. (2022). Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Dasar dalam Konteks Pembelajaran Sains. Buletin K-PIN, 2(1), 1–10.
Zubaidah, S. (2016). Berpikir Kritis: Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi yang Dapat Dikembangkan Melalui Pembelajaran. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan. Universitas Negeri Malang.
Zubaidah, S. (2016). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan berpikir tingkat tinggi. Makalah disampaikan pada Seminar Nasional Pendidikan dengan tema “Isu-isu Strategis Pembelajaran MIPA Abad 21,” Universitas Negeri Malang, 21 Mei 2016.
Zubaidah, S. (2018). Berpikir Kritis: Kemampuan yang Perlu Ditanamkan Sejak Dini. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1(1), 1–11.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Publisher Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Gresik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
License and Copyright Agreement
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
Copyright
Authors who publish with DIDAKTIKA: Jurnal Pemikiran Pendidikan agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Licensing for Data Publication
Open Data and Software Publishing and Sharing
The journal strives to maximize the replicability of the research published in it. Authors are thus required to share all data, code or protocols underlying the research reported in their articles. Exceptions are permitted but have to be justified in a written public statement accompanying the article.
Datasets and software should be deposited and permanently archived inappropriate, trusted, general, or domain-specific repositories (please consult http://service.re3data.org and/or software repositories such as GitHub, GitLab, Bioinformatics.org, or equivalent). The associated persistent identifiers (e.g. DOI, or others) of the dataset(s) must be included in the data or software resources section of the article. Reference(s) to datasets and software should also be included in the reference list of the article with DOIs (where available). Where no domain-specific data repository exists, authors should deposit their datasets in a general repository such as ZENODO, Dryad, Dataverse, or others.
Small data may also be published as data files or packages supplementary to a research article, however, the authors should prefer in all cases a deposition in data repositories.








