Academic Self Efficacy dan Academic Stress pada Mahasiswa Baru yang Merantau

Authors

  • Zaneta Trixie Dacarent Thionata Universitas Kristen Satya Wacana
  • Christiana Hari Soetjiningsih

DOI:

https://doi.org/10.30587/psikosains.v18i2.6001

Keywords:

academic self efficacy, academic stress, new student, migrate

Abstract

This study aims to find out the link between academic self efficacy and academic stress in new student who migrate. Participants in this survey consisted of 106 students from various universities in Indonesia obtained through convenience sampling techniques. The study uses two scales: academic self efficacy and academic stress. Data analysis using Spearman Rho’s correlation technique showed the existence of correlations of r= -0.417 with a significance value of 0,000 (p<0,05). The result showed that there is a students, which means that the greater the academic self efficacy of students, the lower will be experienced by new students. The result of this study can be a reference for new student who are studying in order to be able to improve their academic self efficacy so that they can minimize the occurrence of academic stress.

 

 

References

Aprianti, I. (2012). Hubungan antara perceived social support dan psychological well being pada mahasiswa perantau tahun pertama di Universitas Indonesia. Skripsi, 1-74 https://lib.ui.ac.id/file?file=digital/20320186-S-Indah Aprianti.pdf

Azahra, J. S. (2017). Hubungan antara stres akademik dengan coping stress pada Mahasiswa yang sedang mengerjakan skripsi di Fakultas Pendidikan Psikologi. Universitas Negeri Jakarta, Skripsi(Fakultas Pendidikan Psikologi Universitas Negeri Jakarta), 1–145.

Busari, 2011. (2011). Stress inoculation techniques in fostering adjustment to academic stress among undergraduate students. Phys. Rev. E, 1(September). http://www.ainfo.inia.uy/digital/bitstream/item/7130/1/LUZARDO-BUIATRIA-2017.pdf

Fitri, R., & Kustanti, E. R. (2020). Hubungan antara efikasi diri akademik dengan penyesuaian diri akademik pada mahasiswa rantau dari Indonesia bagian timur Di Semarang. Jurnal EMPATI, 7(2), 491–501. https://doi.org/10.14710/empati.2018.21669

Halim, C. F., & Dariyo, A. (2017). Hubungan psychological well-being dengan loneliness pada mahasiswa yang merantau. Journal Psikogenesis, 4(2), 170. https://doi.org/10.24854/jps.v4i2.344

Ifdil, I., Bariyyah, K., Dewi, A. K., & Rangka, I. B. (2019). The college academic self-efficacy scale (CASES); An Indonesian validation to measure the self-efficacy of students. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 4(4), 115–121. https://doi.org/10.17977/um001v4i42019p115

Karmiana, N. (2016). Hubungan antara kecerdasan emosi dengan penyesuaian diri mahasiswa perantau asal lampung. Skripsi, 1–12.

Khoiri Okttavia, W. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi stres akademik. Erlangga, 142–149.

Kusumawati, P., & Cahyani, B. H. (2017). Peran efikasi diri terhadap regulasi diri pada pelajaran matematika ditinjau dari jenis kelamin. Jurnal Spirits, 4(1), 54. https://doi.org/10.30738/spirits.v4i1.1032

Lidya, S. F., & Darmayanti, N. (2015). Self-efficacy akademik dan penyesuaian diri siswa kelas X SMA Patra Nusa. Jurnal Diversita, 1(1), 43–55.

Mamahit, & Christine, H. (2020). Stres akademik mahasiswa aktif angkatan 2018 dan 2019 Universitas Swasta di DKI Jakarta. Jurnal Konseling Indonesia, 6(1), 6–13.

Mamesah, T. S., & Kusumiati, R. Y. . (2019). Hubungan antara efikasi diri akademik dengan penyesuaian diri pada mahasiswa baru Provinsi NTT yang merantau di Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga. Psikologi Konseling, 14(1), 317–329. https://doi.org/10.24114/konseling.v14i1.13728

Nadermann, K., Eissenstat, S. H. J., & Adian, K. (2018). Hubungan antara efikasi diri dengan tingkat stres pada mahasiswa perantau tahun pertama di Yogyakarta. Career Development Quarterly, 66(1), 49–63.

Owen, S. V, & Froman, R. D. (1988). Development of a college academic self-efficacy. National Council on Measurement in Education, 8. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED453254.pdf%0Ahttps://files.eric.ed.gov/fulltext/ED290864.pdf#page=668

Purwanti, N., Studi, P., Universitas, P., & Psikologi, S. (2011). Peran conscientiousness dan self efficacy terhadap stres pada mahasiswa tahun pertama. Jurnal Psikologi Kepribadian, 1–12.

Putra, A. H., & Ahmad, R. (2020). Improving academic self efficacy in reducing first year student academic stress. Jurnal Neo Konseling, 2(2), 1–9. https://doi.org/10.24036/00268kons2020

Rabbani, M. R., & Wahyudi, H. (2023). Pengaruh academic self-efficacy terhadap stress akademik mahasiswa yang sedang mengerjakan skripsi. Bandung Conference Series: Psychology Science, 3(1), 202–211. https://doi.org/10.29313/bcsps.v3i1.5188

Rachmah, D. N. (2013). Hubungan self efficacy, coping stress dan prestasi akademik. Jurnal Ecposy, 1(1), 7–14.

Sulistiyowati, M. (2016). Hubungan self efficacy dengan stres mahasiswa yang sedang mengerjakan skripsi. III(2), 2016.

Utami, S. D. (2015). Hubungan antara efikasi diri dengan stres akademik siswa kelas XI di MAN 3 Yogyakarta. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Edisi 6 Tahun Ke-4 2015, 1–12. http://ir.obihiro.ac.jp/dspace/handle/10322/3933

Wulandari, D. (2018). Hubungan antara regulasi diri dalam belajar dan stres akademik pada mahasiswa kedokteran. Energies, 6(1), 1–8. http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1120700020921110%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.reuma.2018.06.001%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.arth.2018.03.044%0Ahttps://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S1063458420300078?token=C039B8B13922A2079230DC9AF11A333E295FCD8

Downloads

Published

2023-08-27

How to Cite

Thionata, Z. T. D., & Soetjiningsih, C. H. (2023). Academic Self Efficacy dan Academic Stress pada Mahasiswa Baru yang Merantau. PSIKOSAINS (Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Psikologi), 18(2), 92–103. https://doi.org/10.30587/psikosains.v18i2.6001

Issue

Section

Original Research

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.