Stres Akademik Dengan Prestasi Belajar Masa Pandemi Covid-19

Authors

  • Eunike Doxa Simanjuntak Universitas Kristen Satya Wacana
  • Ratriana Y.E. Kusumiati Universitas Kristen Satya Wacana

DOI:

https://doi.org/10.30587/psikosains.v18i1.5310

Keywords:

academic stress, learning achievement, covid-19, online learning

Abstract

This research is related to academic stress and learning achievement of class VIII D, E and F students at SMP Negeri 3 Magelang during the Covid-19 Pandemic. Coronavirus Disease or Covid-19 is caused by a coronavirus that attacks the respiratory tract, similar to the common cold. Applying the principles of health and safety for families, students, teachers and the community, learning during the Covid-19 period is a distance learning policy, which is applied in schools and universities around the world. However, these various online school requirements trigger academic stress which has an mpact on student achievement. The researcher uses a quantitative research methodology. The results showed that there was a negative correlation between academic stress in the medium category, while the average learning achievement wasi n the high category.

References

Dengan Hasil Belajar. Jurnal EDUCATIO, 4(1), 40-47.
Chaterine, R. N. (2020). Siswa belajar dari rumah, KPAI: Anak-anak stres dikasih banyak tugas. Detik News Covid-19: Kajian kasus di Wuhan muncul sejak akhir Agustus, China sebut hasil itu “sebagai hal yang konyol” - BBC News Indonesia. (n.d.). Retrieved November 25, 2021, from https://www.bbc.com/indonesia/dunia-52977852
Eryanti, F. (2012). Perbedaan Stres Akademik antara Kelompok Siswa Minoritas dengan Mayoritas di SMP WR. Supratman 2 Medan. Skripsi (tidak diterbitkan). USU Medan.
Gadzella, B. M., & Masten, W. G. (2005). An analysis of the categories in the student-life stress inventory. American journal of psychological research, 1(1), 1-10.
Hastini, L. Y., Fahmi, R., & Lukito, H. (2020). Apakah Pembelajaran Menggunakan Teknologi dapat Meningkatkan Literasi Manusia pada Generasi Z di Indonesia?. Jurnal Manajemen Informatika (JAMIKA), 10(1), 12-28.
Herliandry, L. D., Nurhasanah, Suban, M. E., & Heru, K. (2020). Pandemic Learning during the Covid-19. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65-70. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/jtp.v22i1.15286
Ifdil, T., & Ardi, Z. (2013). Kondisi Stres Akademik Siswa SMA Negeri di Kota Padang. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 1, 143-150.
Latip, A. (2020). Peran Literasi Teknolologi Informasi dan Komunikasi pada Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19. EduTeach: Jurnal Edukasi dan Teknologi Pembelajaran 1(2), 108-116.
Muharrifah, A. (2009). Interaksi antara Remaja, Ayah dan Sekolah Serta Hubungannya dengan Tingkat Stres dalam Menghadapi Ujian Nasional. (Doctoral dissertation).
Pakpahan, R., & Fitriani, Y. (2020). Analisa Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Jarak Jauh di Tengah Pandemi Virus Corona Covid- 19. JISAMAR: Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 4(2), 30-36.
Pebriyanti, P.D. (2020). Keunggulan dan Kelemahan Menggunakan Metode Pembelajaran E - Learning. Keunggulan Dan Kelemahan Menggunakan Metode Pembelajaran E - Learning, April, 7.
Prawiyogi, G. A., Purwanugraha, A., Fakhry, G. & Firmansyah, M. (2020). Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Pembelajaran Siswa di SIT Cendekia Purwakarta. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 94-101. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/15347
Raharjo, D. B., & Sari, R. R. N. (2020). Belajar online di tengah corona, ada siswa mengeluh tensi darah naik. Suara. Retrieved from https://www.suara.com/news/2020/03/19/205940/belajar-online-di- tengah-corona-ada-siswamengeluh-tensi-darah-naik , Maret, 19.
Shukla, T., Dosaya, D., Nirban, V. S., & Vavilala, M. P. (2020). Factors extraction of effective teaching-learning in online and conventional classrooms. International Journal of Information and Education Technology, 10(6), 422-427.
Syah, M. (2001). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syah, M. (2011). Psikologi Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya.
Taufik, T., Ifdil, I., & Ardi, Z. (2013). Kondisi stres akademik siswa SMA Negeri
di Kota Padang. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 1(2), 143-150.
Timeline Wabah Virus Corona, Terdeteksi pada Desember 2019 hingga Jadi Pandemi Global Halaman all - Kompas.com. (n.d.). Retrieved November 25, 2021, from https://www.kompas.com/tren/read/2020/03/12/113008565/timelinewaba h-virus-corona-terdeteksi-pada-desember-2019-hingga-jadi?page=all
Wardi, R., & Ifdil, I. (2016). Stress Conditions In Students Completing Thesis.
GUIDENA: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan dan Konseling, 6(2), 190-194.

Downloads

Published

2023-02-13

How to Cite

Simanjuntak, E. D., & Kusumiati, R. Y. (2023). Stres Akademik Dengan Prestasi Belajar Masa Pandemi Covid-19. PSIKOSAINS (Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Psikologi), 18(1), 10–19. https://doi.org/10.30587/psikosains.v18i1.5310

Issue

Section

Original Research

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.