Analysis Strategies Using Social Media as Strategy to Attract Tourists in Setigi
DOI:
https://doi.org/10.30587/innovation.v3i1.3724Keywords:
Setigi, Social Media, Management of Setigi, TouristAbstract
ABSTRACT
This research aims to analyze the social media as a strategy to attract tourists in Setigi. The research method used in this research is a qualitative descriptive approach. The results of the research analysis of strategies for using social media as a strategy to attract tourist in Setigi, various social media platforms as a place for Setigi publications through facebook fanpage, instagram advertising, and tiktok. Facebook and instagram accounts are connected directly with the aim of facilitating the dissemination of content and information by utilizing features that support to attract tourist including re-post, tags, hashtags, caption, instagram story, facebook story. The existence of a timeline of content updates on a regular basis make followers interest stronger, with this an insight feature that can control post and know account performance, so that they can control the promotions that are carried out to be more effective and relevant. The existence of the share feature makes it easier for users to share with each other, Setigi makes a policy that all employees share and upload about Setigi on each employee’s social media platform so that dissemination can be faster.
Key words: Setigi, Social Media, Management of Setigi, Tourist.
References
Alfajri, F.M., Viranda, A., Qurrotul, A. (2019). Pemanfaatan Social Media Analytics Pada Instagram Dalam Peningkatan Efektifitas Pemasaran. Jurnal Ilmu Komunikasi. (8)2. 10.
Badan Usaha Milik Desa (BUMDES) Sekapuk. Data Jumlah Pengunjung Wisata Setigi Tahun 2020-2021.
Badan Usaha Milik Desa (BUMDES) Sekapuk. Platform Media Sosial Wisata Alam Setigi.
Desa Sekapuk. (2018). Setigi Siap Jadi Wisata Alam Andalan Gresik. https://desasekapuk-com.cdn.ampproject.org. (Diakses pada tanggal 07 Mei 2018).
Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Kabupaten Gresik. (2020). Selo Tirto Giri (SETIGI). https://disparbud.gresikkab.go.id. (Diakses pada tanggal 07 Oktober 2020).
Direktorat Jenderal Informasi dan Komunikasi Publik (2018). Memaksimalkan Penggunaan Media Sosial Dalam Lembaga Pemerintah. Penerbit: Direktorat Jenderal Informasi dan Komunikasi Publik, Kementerian Komunikasi dan Informatika.
Elkhoiriyah, M (2020). Promosi Potensi Pariwisata Melalui Pemanfaatan Media Sosial. Penerbit: Universitas Gadjah Mada.
Fatihudin, D & M Anang, F. (2019). Pemasaran Jasa (Strategi, Mengukur Kepuasan, dan Loyalitas Pelanggan). Penerbit: Deepublish
Fatimah, S. (2019). Analisis Pengaruh Citra Destinasi dan Lokasi Terhadap Minat Berkunjung Kembali. Majalah Ilmiah Bahari Jogja (MIBJ). 17(2). 29.
Firawan., I, Gusti N.F., & Ida, B.S. (2016). Potensi Daya Tarik Wisata Air Terjun Nungnung Sebagai Daya Tarik Wisata Alam. Jurnal Destinasi Pariwisata. 4(2).
Firmansyah, M.A. (2020). Komunikasi Pemasaran. Penerbit: Qiara Media.
Istanabi, T. (2021). Potensi Daya Tarik Kawasan Sempadan Sungai Sebagai Destinasi Wisata Lokal Berbasis Komunitas Masyarakat di Kecamatan Piyungan Kabupaten Bantul. Jurnal Pariwisata dan Budaya. 22(2). 14-26.
Jejaring Desa Wisata. Desa Wisata Sekapuk. https://jadesta.com/desa.
Kabupaten Gresik. (2021). Geografi. https://gresikkab.go.id/info/geografi.
Kurniawan, K. (2019). Digital Marketing: Panduan Lengkap Pemula. https://projasaweb.com/digital-marketing/. (Diupdate pada tanggal 19 Mei 2021).
Marsono. (2019). Agro dan Desa Wisata. Penerbit: Gadjah Mada University Press.
Masitah, I. (2019). Pengembangan Desa Wisata Oleh Pemerintah Desa Babakan Kecamatan Pangandaran Kabupaten Pangandaran. Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara. 6(3). 45-55.
Rahma, A.A. (2020). Potensi Sumber Daya Alam dalam Mengembangkan Sektor Pariwisata di Indonesia. Jurnal Nasional Pariwisata. 12(1). 2-4.
Saputra, D.H., Dian U.S., Aditya H.P.K., Romindo D.W., Agung P., & Janner S. (2020). Digital Marketing: Komunikasi Bisnis Menjadi Lebih Mudah. Penerbit: Yayasan Kita Menulis.
Sudiarta, I.N., & Wirawan, P.E. (2018). Daya Tarik Wisata. Penerbit: Nilacakra.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Surokim. (2017). Internet, Media Sosial, dan Perubahan Sosial di Madura. Penerbit: ASPIKOM.
Susanto, B., & Astutik, P. (2020). Pengaruh Promosi Media Sosial Dan Daya Tarik Wisata Terhadap Minat Berkunjung Kembali Di Objek Wisata Edukasi Manyung. Jurnal Riset Bisnis dan Ekonomi. 54.
Triyono, J., Damiasih., & Syawal, S. (2018). Pengaruh Daya Tarik dan Promosi Wisata Terhadap Kepuasan Pengunjung Kampoeng Wisata di Desa Melikan Kabupaten Klaten. Jurnal Kepariwisataan.12(1).
Utama, R., I Gusti, B. (2017). Pemasaran Pariwisata. Penerbit: CV. Andi Offset.
Warmayana., I Gede, A.K. (2018). Pemanfaatan Digital Marketing Dalam Promosi Pariwisata Pada Era Industri 4.0. Jurnal Pariwisata Budaya. 3(2). 86-91.