PERKEMBANGAN PENDIDIKAN ISLAM DI NUSANTARA: MALAYSIA DAN INDONESIA

  • Rahimah Embong Universiti Sultan Zainal Abidin

Abstract

Abstrak: Penjajahan Barat telah banyak mempengaruhi pendidikan Islam di kebanyakan negara Islam di dunia. Modenisasi dan sekularisme adalah dua nilai barat yang membawa perubahan kepada model asas, konsep, dan prinsip pendidikan Islam. Makalah ini bertujuan untuk meneroka perkembangan pendidikan Islam dalam menghadapi kedua-dua nilai tersebut, bermula dari kemunculan Islam sehingga masa kini di Nusantara, dengan berfokus hanya kepada Malaysia dan Indonesia. Kajian ini mendapati perkembangan pendidikan bagi umat Islam di Malaysia dan Indonesia telah menunjukkan perubahan yang progesif serta penerapan nilai-nilai modenisasi dan sekularisme dalam sistem pendidikan sehingga terwujudnya dualisme. Walau bagaimanapun, kedua-dua aliran pendidikan (agama dan sekular) masih kekal terpisah di kebanyakan negara Islam sehingga kini. Justeru, perlunya kepada perancangan dan perlaksanaan kurikulum bersepadu yang bersifat Islamik yang sebenar. Usaha penyepaduan kurikulum dalam sistem pendidikan Islam bukan tugas yang mudah kerana memerlukan komitmen dan usahasama daripada pelbagai pihak.

Downloads

Download data is not yet available.
Published
Apr 4, 2020
How to Cite
EMBONG, Rahimah. PERKEMBANGAN PENDIDIKAN ISLAM DI NUSANTARA: MALAYSIA DAN INDONESIA. Tamaddun : Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Keagamaan, [S.l.], v. 21, n. 1, p. 135-144, apr. 2020. ISSN 2722-2632. Available at: <https://journal.umg.ac.id/index.php/tamaddun/article/view/1385>. Date accessed: 21 nov. 2024. doi: http://dx.doi.org/10.30587/tamaddun.v21i1.1385.