Pengaruh Pelatihan Canva terhadap Kreativitas Guru: Systematic Literature Review

Authors

  • bahrul azizi Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Abdul Muhid Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.30587/didaktika.v31i2.9975

Keywords:

Canva, Kreatifitas Guru, Media Pembelajaran, Pelatihan Guru, Systematic Literature Review

Abstract

This study aims to review the influence of Canva training on teacher creativity through a Systematic Literature Review (SLR) approach on 20 relevant articles. The analysis results show that Canva training significantly contributes to improving teachers' creativity, both in terms of technical skills and psychological aspects. Technically, Canva helps teachers design more innovative, interactive digital teaching materials that meet the demands of 21st-century learning. Teachers became more skilled in using Canva features to create teaching materials such as posters, videos, presentations, and student worksheets (LKPD). From a psychological perspective, Canva training has been proven to increase teachers' motivation, self-confidence, and readiness to innovate in learning. Additionally, the increase in teacher creativity through Canva directly impacts student engagement and learning outcomes. Some quantitative studies even show very significant contributions; for example, Canva training has an 88.1% effect on teacher creativity in elementary schools. However, the implementation of training still faces obstacles, such as limited devices, internet access, and differences in digital literacy among teachers. This evidence confirms the need for a systematic, continuous, and accompanied training strategy. Thus, Canva training can be considered an important instrument in the professional development of teachers, which not only enhances individual teacher creativity but also strengthens the quality of learning in the digital age and aligns with the Merdeka Curriculum.

References

Abdurrahim, J., Jumiati, J., Mahmudin, M., & Maulana, M. A. (2025). Pelatihan aplikasi Canva untuk meningkatkan kreativitas guru Sekolah Dasar Negeri Basirih 11. Jurnal Abdimas Pendidikan, 3(1), 45–54.

Adenia, D. P., Sari, L. I., & Hidayat, R. (2024). Pengembangan media pembelajaran berbasis Canva untuk mendukung kreativitas guru sekolah dasar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 123–132.

Ansi, R. Y., Manurung, T. I., & Sitorus, T. N. S. F. (2024). Pelatihan pembuatan media Canva untuk meningkatkan kreativitas guru di UPTD SDN 016532 Punggulan. Jurnal Abdimas Kreatif, 2(1), 15–22.

Apriani, A., Wijayanti, D., & Suhartini, T. (2024). Mengembangkan kreativitas guru dalam membuat media pembelajaran menggunakan aplikasi Canva. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(3), 233–240.

Arifin, S., Putri, D. A., & Nugraha, B. (2023). Pelatihan Canva untuk meningkatkan kreativitas guru PAUD. Jurnal Abdimas Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 101–110.

Badolo, M., Malik, M. A., Nasiati, R., & Utami, R. (2024). Pelatihan desain grafis melalui aplikasi Canva sebagai upaya peningkatan kreativitas guru dalam mendukung Merdeka Belajar. Jurnal Abdimas Guru Inovatif, 3(2), 77–85.

Burhanuddin, B., Khaer, J., & Wirdani, E. (2025). Pelatihan Canva untuk meningkatkan kreativitas pembuatan media pembelajaran guru di SD Negeri 1 Kalijaga Tengah. Jurnal Pengabdian Nusantara, 4(1), 45–53.

Dinata, F. R., Qomarudin, M., Assagaf, L., & Maharani, D. S. (2025). Pemanfaatan artificial intelligence (AI) dalam meningkatkan kreativitas guru RA Raudhotu Tolibin Pisang Indah pada perencanaan pembelajaran. Jurnal Pengabdian Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 1–8.

Disman, A. A., & Sanatang, S. (2024). Analisis pengaruh pelatihan penggunaan platform Canva terhadap kreativitas guru dalam pembuatan media pembelajaran di SD Inpres Buluballea. Jurnal Pengabdian Guru Kreatif, 2(1), 25–33.

Effendi, M. I., Sari, Y. P., & Lestari, D. (2024). Meningkatkan kreativitas guru melalui pelatihan pembuatan aplikasi sederhana berbasis Canva web prototype. Jurnal Pengabdian Masyarakat Pendidikan Dasar, 3(2), 88–96.

Febriana, S., Handayani, N., & Ramadhani, R. (2023). Pengembangan media pembelajaran berbasis Canva untuk meningkatkan kreativitas guru sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru SD, 12(1), 55–63.

Fitriani, D., Jannah, N., & Rahmawati, A. (2025). Peran guru PAI dalam meningkatkan kemampuan membaca Al-Qur’an siswa di SD Negeri 03 Pendawan. Jurnal Pendidikan Islam Terpadu, 5(1), 78–87.

Handika, M., Rahman, A., & Yusuf, F. (2024). Hubungan kreativitas guru dalam menggunakan Canva dengan hasil belajar IPA siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 67–76.

Hariyasasti, N. F., & Purwanto, A. (2025). Pengaruh motivasi kerja dan kepemimpinan kepala sekolah terhadap kinerja guru sekolah dasar di era pendidikan 4.0. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 5(2), 122–132.

Koswara, D., & Rasto, R. (2025). Kompetensi guru dan pengaruhnya terhadap kinerja guru SMK yang sudah dan belum sertifikasi profesi. Jurnal Pendidikan Vokasi, 11(2), 211–220.

Mualim, M. (2025). Analisis kesulitan guru dalam menerapkan pembelajaran berdiferensiasi di kelas inklusif. Jurnal Pendidikan Inklusif Indonesia, 2(1), 33–42.

Rahmatia, A., Qiso, A. A., & Wahyudi, M. (2025). Kreativitas guru PAI dalam mengembangkan media pembelajaran pendidikan agama Islam di SDN 7 Pemulutan Barat. An Najah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(4), 23–35.

Rahayu, S. (2023). Kreativitas guru PPKn dalam penggunaan media pembelajaran inovatif di SMP Negeri 25 Samarinda. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 11(2), 98–113.

Ramadhan, S., Hidayatullah, A. A., & Nurjanah, I. (2025). Peningkatan kreativitas guru melalui pelatihan penggunaan aplikasi Canva dalam pembelajaran di SD Muhammadiyah 1 Candi. Jurnal Abdi Kreatif, 4(1), 55–63.

Saputri, R. E., Pratama, R., & Kurniawati, A. (2024). Implementasi aplikasi Canva sebagai bahan ajar untuk meningkatkan keterampilan kreativitas guru SD. Jurnal Ilmiah Guru Inovatif, 3(2), 110–119.

Septiani, D. S., Dewi, R., & Pratiwi, S. (2025). Peran guru di era Society 5.0: Tinjauan literatur. Jurnal Pendidikan Karakter dan Teknologi, 5(1), 45–54.

Septima, R., Zulfa, I., & Kamal, M. (2024). Pelatihan aplikasi Canva untuk mendukung kreativitas guru dalam sistem pembelajaran di SMPN 3 Wih Pesam. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Pendidikan, 2(2), 77–85.

Setiati, A. D. (2025). Pengaruh kreativitas guru terhadap motivasi belajar siswa di SDN Maospati 01 Magetan. Jurnal Jendela Pendidikan, 5(3), 666–675.

Sutarini, S., Sutikno, S., & Kartolo, R. (2024). Sosialisasi Canva: Optimalisasi kreativitas guru dalam mendesain media pembelajaran. Jurnal Pengabdian Kreatif, 3(1), 21–30.

Wibowo, H., Susanto, R., & Putra, A. (2023). Pelatihan desain grafis berbasis Canva dalam mendukung Platform Merdeka Mengajar. Jurnal Pengabdian Guru dan Sekolah, 2(2), 66–74.

Wulancahayani, E., Royani, A., & Anggraeni, A. (2023). Pelatihan Canva untuk melatihkan kemampuan komunikasi dan kreativitas bagi peserta didik dan guru SMP. Jurnal Abdi Pendidikan, 1(2), 99–108.

Yuheti, I., Sulastri, S., & Nurhasanah, N. (2024). Meningkatkan kreativitas guru dalam mengembangkan media pembelajaran melalui in house training aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan dan Pelatihan Guru, 5(1), 50–58.

Downloads

Published

2025-09-30

How to Cite

azizi, bahrul, & Muhid, A. (2025). Pengaruh Pelatihan Canva terhadap Kreativitas Guru: Systematic Literature Review . DIDAKTIKA : Jurnal Pemikiran Pendidikan, 31(2), 393–411. https://doi.org/10.30587/didaktika.v31i2.9975

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.