Academic Self Efficacy dan Academic Stress pada Mahasiswa Baru yang Merantau
DOI:
https://doi.org/10.30587/psikosains.v18i2.6001Keywords:
academic self efficacy, academic stress, new student, migrateAbstract
This study aims to find out the link between academic self efficacy and academic stress in new student who migrate. Participants in this survey consisted of 106 students from various universities in Indonesia obtained through convenience sampling techniques. The study uses two scales: academic self efficacy and academic stress. Data analysis using Spearman Rho’s correlation technique showed the existence of correlations of r= -0.417 with a significance value of 0,000 (p<0,05). The result showed that there is a students, which means that the greater the academic self efficacy of students, the lower will be experienced by new students. The result of this study can be a reference for new student who are studying in order to be able to improve their academic self efficacy so that they can minimize the occurrence of academic stress.
References
Azahra, J. S. (2017). Hubungan antara stres akademik dengan coping stress pada Mahasiswa yang sedang mengerjakan skripsi di Fakultas Pendidikan Psikologi. Universitas Negeri Jakarta, Skripsi(Fakultas Pendidikan Psikologi Universitas Negeri Jakarta), 1–145.
Busari, 2011. (2011). Stress inoculation techniques in fostering adjustment to academic stress among undergraduate students. Phys. Rev. E, 1(September). http://www.ainfo.inia.uy/digital/bitstream/item/7130/1/LUZARDO-BUIATRIA-2017.pdf
Fitri, R., & Kustanti, E. R. (2020). Hubungan antara efikasi diri akademik dengan penyesuaian diri akademik pada mahasiswa rantau dari Indonesia bagian timur Di Semarang. Jurnal EMPATI, 7(2), 491–501. https://doi.org/10.14710/empati.2018.21669
Halim, C. F., & Dariyo, A. (2017). Hubungan psychological well-being dengan loneliness pada mahasiswa yang merantau. Journal Psikogenesis, 4(2), 170. https://doi.org/10.24854/jps.v4i2.344
Ifdil, I., Bariyyah, K., Dewi, A. K., & Rangka, I. B. (2019). The college academic self-efficacy scale (CASES); An Indonesian validation to measure the self-efficacy of students. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 4(4), 115–121. https://doi.org/10.17977/um001v4i42019p115
Karmiana, N. (2016). Hubungan antara kecerdasan emosi dengan penyesuaian diri mahasiswa perantau asal lampung. Skripsi, 1–12.
Khoiri Okttavia, W. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi stres akademik. Erlangga, 142–149.
Kusumawati, P., & Cahyani, B. H. (2017). Peran efikasi diri terhadap regulasi diri pada pelajaran matematika ditinjau dari jenis kelamin. Jurnal Spirits, 4(1), 54. https://doi.org/10.30738/spirits.v4i1.1032
Lidya, S. F., & Darmayanti, N. (2015). Self-efficacy akademik dan penyesuaian diri siswa kelas X SMA Patra Nusa. Jurnal Diversita, 1(1), 43–55.
Mamahit, & Christine, H. (2020). Stres akademik mahasiswa aktif angkatan 2018 dan 2019 Universitas Swasta di DKI Jakarta. Jurnal Konseling Indonesia, 6(1), 6–13.
Mamesah, T. S., & Kusumiati, R. Y. . (2019). Hubungan antara efikasi diri akademik dengan penyesuaian diri pada mahasiswa baru Provinsi NTT yang merantau di Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga. Psikologi Konseling, 14(1), 317–329. https://doi.org/10.24114/konseling.v14i1.13728
Nadermann, K., Eissenstat, S. H. J., & Adian, K. (2018). Hubungan antara efikasi diri dengan tingkat stres pada mahasiswa perantau tahun pertama di Yogyakarta. Career Development Quarterly, 66(1), 49–63.
Owen, S. V, & Froman, R. D. (1988). Development of a college academic self-efficacy. National Council on Measurement in Education, 8. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED453254.pdf%0Ahttps://files.eric.ed.gov/fulltext/ED290864.pdf#page=668
Purwanti, N., Studi, P., Universitas, P., & Psikologi, S. (2011). Peran conscientiousness dan self efficacy terhadap stres pada mahasiswa tahun pertama. Jurnal Psikologi Kepribadian, 1–12.
Putra, A. H., & Ahmad, R. (2020). Improving academic self efficacy in reducing first year student academic stress. Jurnal Neo Konseling, 2(2), 1–9. https://doi.org/10.24036/00268kons2020
Rabbani, M. R., & Wahyudi, H. (2023). Pengaruh academic self-efficacy terhadap stress akademik mahasiswa yang sedang mengerjakan skripsi. Bandung Conference Series: Psychology Science, 3(1), 202–211. https://doi.org/10.29313/bcsps.v3i1.5188
Rachmah, D. N. (2013). Hubungan self efficacy, coping stress dan prestasi akademik. Jurnal Ecposy, 1(1), 7–14.
Sulistiyowati, M. (2016). Hubungan self efficacy dengan stres mahasiswa yang sedang mengerjakan skripsi. III(2), 2016.
Utami, S. D. (2015). Hubungan antara efikasi diri dengan stres akademik siswa kelas XI di MAN 3 Yogyakarta. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Edisi 6 Tahun Ke-4 2015, 1–12. http://ir.obihiro.ac.jp/dspace/handle/10322/3933
Wulandari, D. (2018). Hubungan antara regulasi diri dalam belajar dan stres akademik pada mahasiswa kedokteran. Energies, 6(1), 1–8. http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1120700020921110%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.reuma.2018.06.001%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.arth.2018.03.044%0Ahttps://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S1063458420300078?token=C039B8B13922A2079230DC9AF11A333E295FCD8