Pengaruh Perilaku Belajar, Kecerdasan Emosional Dan Sistem Pembelajaran Online Terhadap Pemahaman Akuntansi
DOI:
https://doi.org/10.30587/jcaa.v1i1.4018Keywords:
Learning Behavior, Emotional Intelligence, Online Learning System, Accounting UnderstandingAbstract
This study aims to determine the magnitude of the influence of learning behavior, emotional intelligence and online learning systems on accounting understanding. The method used in this research is quantitative with primary data in the form of distributing questionnaires to respondents. The sampling technique used purposive sampling technique, obtained a total sample of 106 students. The data analysis technique used in this research is multiple linear regression analysis technique. The results of this study indicate that learning behavior and emotional intelligence have no significant effect on accounting understanding, while the learning system has a significant effect on accounting understanding.
References
Aziza, N., & Melandy, R. R. (2006). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi, Kepercayaan Diri Sebagai Variabel Pemoderasi. Simposium Nasional …, 23–26.
Chandrarin, G. (2018). Metode Riset Akuntansi Pendekatyan Kuantitatif (2nd ed.). Jakarta: Salemba Empat.
Daniel, G. (2006). Emosional Intellegence, Kecerdasan Emosional : mengapa EQ lebih penting daripada IQ. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Devi, M. s. N., Sujana, I. K., & Pradnyantha Wirasedana, I. W. (2020). Pengaruh Perilaku Belajar, Kecerdasan Emosional dan Kecerdasan Adversitas pada Tingkat Pemahaman Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi, 30(4), 897. https://doi.org/10.24843/eja.2020.v30.i04.p08
Efriyenti, D. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Dengan Kepercayaan Diri Sebagai Variabel Pemoderasi Pada Perguruan Tinggi Swasta Di Batam. Jurnal Akuntansi Barelang, 2(02), 1–9.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25. Semarang: Universitas Diponegoro.
Indriantoro, N., & Supomo, B. (2013). Metodelogi Penelitian Bisnis (1st ed.). Yogyakarta: BPFE-YOGYAKARTA.
Iqbal, J., & Arisman. (2018). Metode Pembelajaran E-Learning Menggunakan Technology Acceptance Modelling (TAM) Untuk Pembelajaran Akuntansi. InFestasi, 14(2), 116–125. https://doi.org/10.21107/infestasi.v14i2.4856
Nasution, S. L., Windari, F., Harahap, S. Z., & Elvina, E. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Online Dalam Pemahaman Dan Minat Belajar Mahasiswa Pada Bidang Studi Akutansi Di Feb Universitas Labuhanbatu. Ecobisma (Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen), 8(1), 67–75. https://doi.org/10.36987/ecobi.v8i1.2068
Surat Edaran Nomor 15 Tahun 2020 Tentang Pedoman Penyelenggaraan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid-19), Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan (2020).
Nuriansyah, F. (2020). Efektifitas Penggunaan Media Online Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Saat Awal Pandemi Covid-19. Jurnal Pendididikan Ekonomi Indonesia, 1(2), 61–65.
Nurjan, S. (2016). Pisikologi Belajar (W. Setiawan (ed.); 1st ed.). Ponorogo Indonesia: WADE GROUP.
Nyoman, N., Rahayu, S., Dewi, T., & Yogantara, K. K. (2017). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Dengan Perilaku Belajar Sebagai Pemoderasi. Ekuitas – Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(2), 41–48.
Oktavian, R., & Aldya, R. F. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Terintegrasi di Era Pendidikan 4.0. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(2), 129–135. https://doi.org/10.30651/didaktis.v20i2.4763
Riyana, C. (2019). Produksi Bahan Pembelajaran Berbasis Online. In Universitas Terbuka (1st ed.). Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.
Sari, L. D. N., Herawati, N. T., & Sulindawati, N. L. G. E. (2017). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Pada Mahasiswa Akuntansi Program S1 Universitas Pendidikan Ganesha. E-Jurnal Akuntansi, 8(2).
Suryaningsum, S., Marita, & Hening Naafi, S. (2008). Kajian Empiris Atas Perilaku Belajar Dan Kecerdasan Emosional Dalam Mempengaruhi Stres Kuliah Mahasiswa Akuntansi. Simposium Nasional Akuntansi (SNA) Ke XI: Pontianak.
Suwardjono. (2004). Perilaku Belajar di Perguruan Tinggi. Jurnal Akuntansi & Manajemen, 1–14.
Trisnawati, E. I., & Suryaningrum, S. (2003). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Simposium Nasional Akuntansi (SNA) VI.
Universitas Muhammadiyah Gresik. (2019). Manual Akademik Universitas Muhammadiyah Gresik. In Universitas Muhammadiyah Gresik. Gresik: Universitas Muhammadiyah Gresik.
Wahyu, A. M. (2015). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Mahasiswa (Studi Empiris Mahasiswa Akuntansi Perguruan Tinggi di Kota Padang). Jurnal Akuntansi, 3(1), 1–18.